Show simple item record

dc.contributor.authorSmedman, Mattiassv
dc.contributor.authorTorstensson, Persv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:30:35Z
dc.date.available2009-12-20T21:30:35Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21608
dc.description.abstractSyfte Det övergripande syftet är att undersöka i vilken mån utbildningen känns meningsfull och motiverande för elever på yrkesprogram. Ett ytterligare syfte är att ur ett elevperspektiv beskriva upplevelsen av de praktiska yrkeskursernas relevans för villkoren under den faktiska produktionen på elevens arbetsplatsförlagda utbildning (APU). Hur upplever eleven de praktiska yrkeskursernas relevans för arbetslivets krav? Metod och material Studien bygger på en enkätundersökning bland åk-3 elever på gymnasiets yrkesprogram med erfarenhet av APU. Resultat Resultatet visar att skolan till stor del använder samma verktyg som man gör på arbetsplatserna och många av de arbetsmoment som lärs ut i skolan används också ute på APU-platserna. De flesta av eleverna använder även metoder på sina APU-platser som lärs ut i skolan. Vissa elever har till och med kunnat lära ut någon metod de lärt sig på skolan till APU-företaget. Givetvis finns det modernare verktyg ute i arbetslivet men grundtekniken/verktygen finns alltid på APU-företagen också. Det visar sig också att eleverna uppfattar skillnaden i arbetstempo som mycket stor. Skolanssv
dc.language.isosvsv
dc.subjectYrkeskursersv
dc.subjectArbetsplatsfsv
dc.titleYrkeskursers överensstämmelse med arbetsplatsförlagd utbildningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record