Show simple item record

dc.contributor.authorJosefsson, Fridasv
dc.contributor.authorBuhr, Ceciliasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:03Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:03Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19948
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrket När vi nu kommit till slutet på vår lärarutbildning kände vi att vi saknade djupare kunskaper kring den icke- verbala kommunikationens betydelse för läraryrket. Vi valde därför att fördjupa oss i detta ämne. I ett tidigt skede förstod vi att ämnet icke-verbal kommunikation sträckte sig över ett stort område och fick på grund av vår tidsram begränsa oss till vissa utvalda delar inom ämnet. Vi valde att behandla den extralingvistiska delen av icke-verbal kommunikation med fokus på bland annat gester och ansiktsuttryck. Vi studerade endast lärarnas perspektiv och ville se hur medvetna de var i sin icke-verbala kommunikation. Vi tror att lärare som arbetar med elever vars verbala kommunikation brister, mer medvetet använder sig av sin icke-verbala kommunikation för att göra sig mer tydlig i undervisningen. För att undersöka detta kontaktade vi därför tre lärare vars elever vi antog skulle ha dessa verbala brister. Fältstudierna utfördes i tre olika klasser. Vi besökte en träningsskoleklass, en särskoleklass samt en klass med elever som hade stora brister i det svenska språket, en så kallad förberedelseklass. Vi har valt att använda oss av observationer och intervjuer som metoder i vår studie. Med hjälp av videoupptagning och egna anteckningar genomförde vi klassrumsobservationer med fokus på lärarens icke-verbala kommunikation. Under våra halvstrukturerade intervjuer använde vi oss av en så kallad frågeguide istället för fasta frågeformulär. Vi ville sträva efter en öppnare intervju som skulle lämna mer plats för intervjupersonens svar. Intervjuerna med dessa lärare spelades in. Resultatet av dessa fallstudier blev att vår hypotes, enligt de lärare vi intervjuade, stämde överens med verkligheten. Den icke-verbala kommunikationen var alltså mer medveten hos läraren då denne undervisade elever med brister i den verbala kommunikationen. Vi anser efter slutförd studie att icke-verbal kommunikation är ett mycket relevant ämne inom lärarutbildningen och borde införas som allmän kurs. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIcke-verbal kommunikationsv
dc.subjectläraresv
dc.subjectmedvetenhetsv
dc.subjectsv
dc.title"En blick säger mer än tusen ord" En studie om icke-verbal kommunikation - ur lärarens perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record