Manhattan New School - en förebild för läs- och skrivutveckling?
Abstract
Metod och material: För att kunna nå vårt syfte genomfördes ett besök under fyra dagar på
Manhattan New School (MNS) i New York, USA. Vår undersökningsmetod är en fallstudie där
kvalitativa datainsamlingar gjordes i form av klassrumsobservationer från kindergarten till år 5
och intervjuer av skolans personal. I intervjuerna medverkade skolans läs- och skrivutvecklare,
biträdande rektor och rektorn.
Resultat: En av grundpelarna i skolans filosofi är en riklig användning av fack- och
skönlitteratur. Det finns en förväntning på eleverna att vara reflekterande. Perspektivet ”balanced
literacy” är en stor del av skolans filosofi. ”Balanced literacy” innebär en helspråkssyn, där man
tillämpar både analytiska och syntetiska metoder. Det sociokulturella perspektivet genomsyrar
skolans arbete och barnens olika erfarenheter tas till vara. Rektorerna på MNS prioriterar
pedagogiskt ledarskap. Det finns strukturer som skapar möjligheter för lärarnas yrkesmässiga
utveckling. Klassrummets möblering på MNS är anpassad för att skapa en god lärandemiljö för
eleverna där lärarnas synsätt och förväntningar skapar goda möjligheter för eleverna att utvecklas
till självständiga individer. Lärarna på MNS har mycket goda kunskaper i workshopsmodellen
och är starkt motiverade att vidareutvecklas. Skolan bedriver en framgångsrik läs- och
skrivundervisning: skolan har goda testresultat och lärarna på skolan upplever att deras elever
visar en progression i sin läsning och skrivning. MNS tillämpar workshopmodellen för att
utveckla elevernas läsande och skrivande. Lärarna på MNS delar med sig av sin expertis kring
läsning och skrivning.
Relevans för läraryrket: Undersökningen visar ett gott exempel på hur en språkutvecklande
skola kan byggas upp. Fallstudien har utvecklat vår kompetens inom läs- och skrivutveckling
och gett oss inspiration att sprida MNS arbetssätt vidare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Rinman, Marita
Wingård Söderlund, Annette
Pettersson, Robin
Keywords
Manhattan New School
Whole language
helspråkspe
Language
sv