Search
Now showing items 1-10 of 82
När alla förstår utom jag. Sex ungdomars upplevelser av matematiksvårigheter
(2010-07-01)
Svårigheter i matematik berör många elevers skolvardag. År 2009 var det 9,7 % av eleverna i år nio i Göteborg som inte nådde upp till målen i matematik. I litteraturen finns flera olika förklaringsmodeller för varför en ...
Learning study med fokus på inkludering och elevers lärande
(2010-07-01)
Syfte: Syftet med undersökningen var att studera lärares erfarenhet av att arbeta med learning study som modell för undervisning. Avsikten var att försöka förstå om modellen kan bidra till att öka den beredskap som behövs ...
Qigong i skolan. En studie av processen i en lågstadieklass som under en termin utövar Qigong dagligen
(2009-10-26)
Bakgrund
Barn och stress borde inte höra ihop. Dock visar Apotekets försäljningsstatistik att utskrivning av sömnmedel och lugnande medel till barn och ungdomar fortsätter att öka. Vi lever i ett samhälle där tempo och ...
IUP – en styrning i tiden. Om identitetsbildning i förskolans individuella utvecklingsplaner
(2009-03-05)
Bakgrund: Intresset för ämnet väcktes då jag arbetar i förskolan och upprättar individuella utvecklingsplaner. Flera gånger har diskussioner i arbetslaget uppstått om vad som kan skrivas fram om barnen utan att det blir ...
Kommunal fristående skola: En skolas utveckling utifrån ett ledarperspektiv
(2009-03-12)
Syfte: Syftet med min studie var dels att få en ökad förståelse för kommunal fristående skola och dels att se vilken utveckling som skett. Detta gjorde jag till stor del från ett ledarperspektiv. Mina frågeställningar blev ...
Perspektiv på läs- och skrivsvårigheter. Sex specialpedagogers resonemang kring läs- och skrivsvårigheter
(2010-07-01)
Syfte
För de flesta barn går det lätt att utveckla skriftspråket och läsningen under det första skolåren men för en del barn kan det vara svårt, och i vissa fall nästan omöjligt, att knäcka koden. Undersökningar visar att ...
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i skolan - en jämförelse mellan olika pedagogers inställning
(2010-07-05)
Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna studie var att göra en jämförelse mellan olika kate-gorier av pedagoger i deras inställning till att inkludera elever i behov av särskilt stöd i ele-vens ordinarie grupp. Jämförelser ...
Medling som social fostran. Diskursanalys av en konflikthanteringsmodell i skolan
(2009-09-28)
Syfte och frågeställningar. Studien syftar till att undersöka medling som social fostran och dess effekter för elevers identitet. Frågeställningar: Hur positioneras barns identiteter i medling som konflikthanteringsmodell? ...
"Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter
(2010-02-01)
Syfte:
Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade.
• Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk ...
Inte lika men unika. En analys av sociala texter om förskolebarn med etnisk minoritetsbakgrund i behov av särskilt stöd
(2010-04-22)
Syfte: Studiens syfte är att belysa hur barn med etnisk minoritetsbakgrund som också är i behov av särskilt stöd, beskrivs i tal och skrift i ett mångetniskt verksamhetsområde (med betoning på förskola), samt hur verksamma ...