Show simple item record

dc.contributor.authorPalmer, Annicaswe
dc.contributor.authorLarsson, Ingelaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:51Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:51Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18480
dc.description.abstractSyfte: Syftet med vår studie var att undersöka pedagogernas syn på den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande inom Reggio Emilia förskolan, montessoriförskolan samt den traditionella förskolan. Frågeställning: De frågeställningar vi använde oss av var: Hur ser pedagogerna inom de olika verksamheterna på den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande? Hur ser den fysiska inomhusmiljön ut i de olika verksamheterna? Finns det några likheter/skillnader? Hur tolkar pedagogerna Läroplanen angående den fysiska inomhusmiljön? Metod/material: Vår undersökningsgrupp bestod av nio pedagoger, tre inom varje verksamhet. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer samt observerat den fysiska inomhusmiljön vid de tre olika verksamheterna. Resultat: Resultatet av vår studie är att alla pedagoger anser att den fysiska inomhusmiljön har en stor betydelse för barns lärande. Det finns dock skillnader på hur man ser på den fysiska inomhusmiljön där den traditionella förskolan mer står för en hemlik miljö där lek och utrymme står i fokus. Reggio Emilia- och montessoriförskolan står mer för en inomhusmiljö där process och lärande har sin fokus. De tre verksamheterna har olika förutsättningar när det gäller arbetet med den fysiska inomhusmiljön. Reggio Emilia- samt montessoriförskolan har klara normer för hur den fysiska inomhusmiljön ska vara, något som den traditionella förskolan inte har och på så sätt är det pedagogernas förhållningssätt som avgör hur synen på inomhusmiljöns betydelse för barns lärande ser ut. Betydelse för läraryrket: Den fysiska inomhusmiljön är en viktig arena i verksamheten och den har en betydelse för barns lärande.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectinomhusmiljönswe
dc.subjectpedagogswe
dc.subjecttraditionell förskolaswe
dc.subjectRegswe
dc.titleDen fysiska inomhusmiljön ­ En arena för barns lärandeswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record