Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Tereseswe
dc.contributor.authorEkberg, Joannaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:11Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:11Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18433
dc.description.abstractSammanfattning: Vi har tidigare läst Skapande verksamhet där undervisningen fokuserades på att arbeta med estetiska ämnen för att uppfylla strävansmålen för läroplanen för förskolan och skolan. Vi har undersökt vad drama och teater kan ge barn, dels som individer men även som grupp, och vad arbetssätten kan ge verksamheten utifrån LpFö-98. I litteratur har vi upplevt en brist på ett brett perspektiv på varför drama och teater är bra arbetssätt och ville därför sammanställa det vi läst, sett, hört och upplevt för att få en översikt av ämnet. Vi ville tydligt och enkelt koppla samman teori och praktik, och ge konkreta tips på hur man kan arbeta med drama och teater i förskolan. Vår frågeställning var: Drama och teater i förskolan ­ hur och varför? Där vi fokuserade på frågan varför med utgångspunkt i Läroplanen för förskolan. Vi valde att genomföra intervjuer och sedan koppla samman dessa med tidigare forskning och egna erfarenheter. Vi anser att det är viktigt att koppla samman teori med praktik. Drama och teater kan innefatta så många delar av läroplanen, vilket gör arbetssättet användbart för lärare som är verksamma inom förskolan och skolan. Vårt resultat visade på att med ett medvetet, pedagogiskt förhållningssätt kan arbete med drama och teater i förskolan vara ett, för barnen, givande arbetssätt utifrån LpFö-98.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectförskolaswe
dc.subjectläroplanen för förskolanswe
dc.subjectdrama och teatswe
dc.title"Jag vågar göra det här" ­ Om drama och teater i förskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record