Företagsanalys av Stora Enso, 1995 - 2004
Abstract
Bakgrund och problem: De senaste årtiondena har kännetecknats av sammanslagningar och
uppköp bland annat av skogsbolag. Enso och STORA är inget undantag, 1998 beslutades att
även de skulle fusioneras. Huvudproblemet i uppsatsen blir därför att studera varför Enso och
STORA gick samman. För att kunna besvara den frågan krävs en del tillbakablickar till hur
företagen såg ut innan fusionen men även hur den nya koncernen såg ut efteråt, samt vilka
möjligheter sammanslagningen har lett till på världsmarknaden.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utföra en företagsanalys av Stora Enso från 1995 till
2004 för att undersöka vilka skäl som låg bakom fusionen mellan Enso och STORA 1998.
Avgränsningar: Vi avgränsar oss till att studera skogskoncernen Stora Enso år 1995 – 2004.
Vidare begränsar vi oss till att endast använda extern information och utgår i vår uppsats från
ett företagsekonomiskt perspektiv.
Metod: Uppsatsen är en fallstudie främst baserad på sekundärdata med undantag av en
telefonintervju med Helene Öjert, informationsdirektör på Stora Enso, och ett seminarium
med Stig Wiklund, logistikdirektör och projektledare på Stora Enso.
Resultat och slutsatser: Vi har kommit fram till att flera motiv låg bakom fusionen mellan
Enso och STORA men att de största var att skapa synergifördelar och uppnå tillväxt. Eftersom
de båda företagen var positiva till sammanslagningen kunde den genomföras nästintill
problemfritt.
Den relativt nya koncernen har fått bättre möjligheter på världsmarknaden bland annat på
grund av företagets storlek, som lett till stordriftsfördelar och ökad förhandlingsstyrka.
Förslag till fortsatt forskning: Ytterligare forskning kring sammanslagningen mellan Enso
och STORA vore av intresse men då ur ett annat perspektiv, förslagsvis genom ett
organisatoriskt perspektiv. Denna skulle med fördel kunna baseras på primärdata såsom
intervjuer med anställda. Det vore även av intresse att studera exempelvis Stora Ensos
dotterbolag Papyrus, som arbetar direkt ut mot kund, för att se en annan sida av koncernen det
vill säga hur de arbetar gentemot kunden.
Andra förslag till fortsatt forskning vore att göra en liknande analys av konkurrenterna SCA
och UPM Kymmene för att sedan kunna göra en jämförelse mellan företagen för att se vad
som är utmärkande för respektive koncern.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2005Author
Pääaho, Hanna
Kärnefelt, Lisa
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv