Browsing by Subject "l"
Now showing items 1-12 of 12
-
Att motivera är att få elever att vilja göra det du vill att de ska göra. Eller?!
(2009)Vi har genomfört en enkätundersökning med ett underlag på 173 st gymnasieelever i årskurs 3, från olika program. Teorier hämtas i huvudsak från Lev Vygotskij, Gunn Imsen och Olga Dysthe. I resultat- och analysdelen tolkas ... -
”Det är väldigt lätt att det blir ett IKT-jippo” – En kvalitativ intervjustudie med fem lärare om betydelsefulla faktorer vid implementering av digitala verktyg i skolans verksamhet
(2014)Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka hur några lärare på skolor inom Göteborgs kommun upplever att implementeringen av digitala verktyg i verksamheten har gått till. I uppsatsen behandlas hur dessa lärare ... -
Bok eller inte bok - en forskningsöversikt om lärobokens roll i matematikundervisningen
(2011)Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att, med utgångspunkt från en intervju av en pedagog, göra en forskningsöversikt av matematikundervisningens innehåll med fokus på matematikbokens roll och användning. - Vilka ... -
”Flickor och Pojkar, Läser olika?” En analys av lässtrategier, och hur de värderas av läroplanen
(2013)Sammanfattning: Undersökningen inriktar sig på att finna vad som kan ligga bakom den ökade skillnaden i läsförståelse mellan pojkar och flickor i den svenska skolan. Syftet med studien är att identifiera olika typer av ... -
Den föränderliga hopen - om lärares erfarenheter och upplevelser av mobbnigsarbete
(2009)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka lärarrollen i mobbningsarbetet. Frågeställning: hur upplever lärarna mobbningsarbetet, vilka svårigheter möter man och hur skall dessa förstås? Vi har intervjuat hög ... -
IKT och lärande - En intervjuundersökning kring pedagogers attityder kring IKT och lärande.
(2009)Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till IKT och elevers lärande. Studien omfattar några pedagoger som aktivt integrerat IKT i skolan samt pedagoger som arbetar med IKT- utveckling i ... -
Konflikter – Hinder eller möjlighet till lärande?
(2012)Sammanfattning: Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare erfar kollegiala konflikter ställt i relation till en skolutveckling som ställer högre krav på samarbete. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara ... -
Mobiltelefonen i gränslandet - Hur gymnasielärare ser på mobilförbud
(2015)Sammanfattning: Syftet men den här uppsatsen är att ta reda på hur gymnasielärare ser på elevers mobilanvändande och på mobilförbud. En fråga som är väldigt aktuell just nu i den svenska skoldebatten, både ute i verksamheten ... -
På olika sätt men mot samma mål. Två pedagogers sätt att arbeta med den tidiga läs- och skrivinlärningen
(2007)Syfte: Detta arbete syftar till att ta reda på hur två pedagoger i år 1 beskriver sin läs- och skrivundervisning. Arbetet syftar inte till att se vilket som är bäst utan enbart att beskriva två väldigt skilda arbetssätt ... -
Pedagogen: teacher eller educationist – en kvalitativ studie om lärarprofessionen
(2013)During our last term of the teacher education programme, we came across a term that was new to us; teaching as a true profession. In the ongoing debate regarding teaching in general, a lot of room is given to the discussion ... -
En studie om avhopp i moderna språk - Finns det skillnader i avhopp av moderna språk beroende på vilket språk som läses och vilka elever som läser det?
(2007)Sammanfattning: Även om både vårt samhälle, genom olika kanaler, dagligen påpekar det och det står i skolans kursplaner och dagens ungdomar själva säger det, så är kunskaper i språk inte något, som i praktiken, prioriteras ... -
Vilken betydelse har matematikböckers utformning för träning av modellering? En studie av läromedel för årskurs tre, fyra och fem
(2011)Vi ville undersöka om textuppgifter i matematikböcker för årskurserna tre, fyra och fem ger träning av modellering. Vi ville även titta på vad det fanns för likheter och skillnader, i träning av modellering, mellan läroböckerna ...