Formativ bedömning – är det värt det? Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om och erfarenheter av formativ bedömning
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bedömning är en stor del av arbetet som lärare har i skolan, och formativ bedömning är en bedömningsmetod som successivt ökat i användning och förespråkas inom lärarutbildningar. Formativ bedömning kännetecknas som en bedömning för lärande, och består av att lärare utformar framåtsyftande återkoppling till elever för att stärka deras lärande. Bedömningens syfte är att hjälpa eleverna utveckla sig själva och ta ansvar över sitt eget lärande. Denna studies syfte har varit att intervjua verksamma lärare inom hem- och konsumentkunskap om deras uppfattningar av formativ bedömning i praktiken. Studien är en kvalitativ intervjustudie, där sju lärare deltagit, och resultatet visar att det råder positiva uppfattningar om bedömningsmetoden bland lärarna, men att det finns varierade förståelser av vad formativ bedömning innebär. Resultatet visar att tidsbrist anses vara det största hindret som hämmar lärares användning av formativ bedömning, i synnerhet inom hem- och konsumentkunskap vars undervisningstimmar redan är begränsade. Slutsatsen är att formativ bedömning ses som en användbar bedömningsmetod, men att mer tid och kunskap är förutsättningar som behövs för en mer framgångsrik användning av det i undervisningen.