I en feedbackdjungel. Högstadieelevers erfarenhet av och uppfattning om formativ bedömning
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Formativ bedömning, som komplement till den summativa bedömningen, ämnade vara en aktiv och framåtsyftande bedömningsform. Ett hjälpmedel och redskap för att eleverna skulle få en bättre uppfattning om hur de låg till gentemot kunskapskraven, och på sikt själva kunna äga och ta ansvar för sin inlärningsprocess. Hur den formativa bedömningen upplevs och tas emot av eleverna är fortfarande något outforskat samt om varje elev verkligen tillgodoses med likvärdig bedömning och därmed lika förutsättningar. Syftet med studien är att kartlägga dagens högstadieelevers erfarenheter av och uppfattning om feedback i skolan med fokus på ämnet hem- och konsumentkunskap samt redogöra för eventuella könsskillnader. Genom en kvantitativ enkätstudie fick 102 högstadieelever från en skola svara på frågor om hur de värderade sin kunskap om formativ bedömning, hur viktigt de ansåg det vara att få feedback, om de upplevde någon skillnad om de fick feedback till ett praktiskt respektive teoretiskt moment samt hur de upplevde olika återkopplingsformer. Resultatet visade att majoriteten av eleverna ansåg sig ha bristfälliga kunskaper om formativ bedömning samt att de hade en mer positiv inställning till feedbacken de fick under praktiska moment i hem- och konsumentkunskap. De ansåg dessutom feedbacken vid praktiska moment vara mer framåtsträvande och behjälplig. Resultatet antydde även på skillnader mellan hur flickor respektive pojkar tog emot olika bedömningsformer. Framförallt fanns en koppling mellan resultatet och tidsnära forskning om genusrelaterade normer i skolan. Studiens resultat kunde kopplas till fördelarna med forskning om kunskap i handling i hem- och konsumentkunskap samt visade att formativ bedömning som begrepp behöver förtydligas för att eleverna ska förstå det.