“Jag ville bli SO-lärare, inte bli geografilärare” En studie om ämnesbehörighet och tvärvetenskap inom geografiämnet på högstadiet
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Denna studie har undersökt hur undervisningen skiljer sig i geografiämnet mellan behöriga och obehöriga lärare. I fallet med denna studie syftar “obehöriga” till lärare som saknar högskolepoäng i geografiämnet, men är behöriga i andra ämnen. Studien är kvalitativ i sin karaktär och empirin insamlades genom intervjuer med behöriga och obehöriga SO-lärare som undervisar på högstadiet. Intervjuerna berörde bland annat hur lärare arbetar tvärvetenskapligt i geografiämnet, vad de väljer att prioritera i geografiämnet samt vilka strategier lärare använder sig för att fylla ut eventuella kunskapsluckor. Fem lärartypologier har använts som ett teoretiskt ramverk i studien för att analysera hur lärare hanterar geografiundervisningen. I vårt resultat kom vi fram till att lärarnas undervisning främst kan klassas som samhällsvetenskapligt baserad undervisning enligt det teoretiska ramverk som använts i studien. Lärarna strävar implicit efter att kunna undervisa enligt den aktualitets- och värdebaserade geografiundervisningen även om deras undervisning inte alltid kan klassas som sådan. Den naturvetenskapligt baserade undervisningen är inte lika framträdande. Ingen lärare sade explicit att de upplever sig vara bekväma med att undervisa i naturgeografi. När lärarna väl integrerar naturgeografin med kulturgeografin sker det främst i områden såsom sårbara platser eller hållbar utveckling. Studien kom även fram till att det inte är så stor skillnad mellan behöriga och obehöriga lärare på högstadiet. Både de behöriga och obehöriga har ett tydligt samhällsfokus i sin undervisning.