IT på låg- och mellanstadiet Hur lyckas man?
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Abstrakt För att förbereda våra barn för framtida arbetsliv och teknologi, måste vi vuxna se till att de får lära sig att hantera datorer i skolan. Syftet med uppsatsen är att ge en inblick i hur barn kan påverkas av datoranvändning och hur olika typer av datorprogram kan användas i olika sammanhang och för olika syften, beroende på vilken sorts undervisning man bedriver. Jag har begränsat mig till det svenska låg- och mellanstadiet. För att få underlag till uppsatsen har jag läst litteratur samt gjort två djupintervjuer, varav den ena i samband med ett besök i en mellanstadieklass i Ucklum. Jag har jämfört resultatet av mina litteraturstudier med det jag iakttagit vid mitt besök på Ucklumskolan. Jag har bl a kommit fram till att för att lyckas med integrering av datorer i skolan måste man kartlägga elevernas behov och utifrån dem lägga upp en strategi för den IT- satsning man vill göra. Man kan använda datorer i olika ämnen och för olika syften, även om de kommer mera till sin rätt i en friare undervisning där eleverna får ta eget ansvar för sitt arbete.