Beröm i bildundervisningen
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
I denna studie intervjuas gymnasieelever vid estet- och teknikprogrammet om hur de upplever att de påverkas av att få beröm under skapandeprocessen. Syftet med studien är att förstå hur gymnasieelever påverkas av att få beröm under skapandeprocessen. Studien avser även undersöka en hypotes om huruvida utlåtanden i form av beröm är positivt förstärkande. För att svara på det ställs följande frågor: ● Hur beskriver elever att de påverkas av beröm? ● På vilket sätt beskriver elever att beröm påverkar motivationen och lärandet? ● När under skapandeprocessen vill elever få beröm? I semistrukturerade fokusgruppsintervjuer får eleverna besvara frågorna. De berättar då att de påverkas av att få beröm, ibland blir de glada och motiverade, ibland blir de bara irriterade. Studien startar i en behavioristisk ansats och undersöker sig om det är så att beröm är positivt förstärkande. Det enkla svaret på det är ibland, inte alltid. Då de inte upplever den som genuin kan det till och med hämma processen. Eleverna vill ha beröm då de verkligen försöker och då de själva är nöjda. Då vill de gärna få höra att de är bra på det de gör. Studien går därför över i att förstå eleverna med hjälp av socialkonstruktivismen. Utöver beröm nämns även elevernas uppskattning för konstruktiv kritik och vikten av att den kommer tillsammans med beröm.