Matematik i en barnbok
Abstract
Syfte
Syftet med detta konstnärliga examensarbete är att skapa en barnbok med matematiskt
perspektiv i bild och text för barn i åldern 36 år, samt att redogöra för hur man som pedagog
kan använda barnboken i förskolans pedagogiska verksamhet. Att arbeta med matematik i
förskolan är viktigt inte bara för att det står i Läroplan för förskolan, Lpfö98, utan också för
att matematik är ett av grundskolans kärnämne. Matematik är något som vi behöver för att
kunna leva i dagens samhälle.
Resultat
Matematik är mycket mer än att bara sitta och räkna i en bok. Det är till exempel former,
mönster, hur man kan orientera sig i omgivningen och hur det kan förklaras, rumuppfattning,
och logiskt tänkande.
Den barnbok vi har gjort heter Tindra och Fabian hos farfar. Barnboken handlar om två
syskon, Tindra och Fabian, som under sommaren åker till farfar. Hos farfar händer det
mycket: kossorna har fått kalvar men mest av allt är Tindra och Fabian med farfar på den
stora stranden. Där badar de, bygger sandslott och äter glass. En dag på stranden försvinner
deras gosedjur Tiger och Panda som barnen alltid annars har med sig överallt. Vart har Tiger
och Panda tagit vägen?
Barnboken har 34 sidor, fördelade över 17 uppslag. Varje uppslag består av bild och text som
stödjer varandra ömsesidigt: det matematiska innehållet i bilden är belyst i texten och det
matematiska innehållet i texten illustreras i bilden. Barnboken är förankrad i en bred
definition av matematik. De aspekter som är belysta i barnboken är siffror med/utan mening,
storlek, form och tyngd, tid, antal, rumsuppfattning, problemlösning, tid med klockan, ålder,
prepositioner, volym, jämförande, mönster, ett till ett principen, konstruering, mätning,
taluppfattning, sortering, sjunker flyter och hastighet.
Utifrån barnboken utarbetade vi en manual utifrån två bilder med text i vår barnbok, ett
förslag till hur man som pedagog kan arbeta med den. De strategier vi här föreslår är
förankrade i tidigare forskning kring barns matematikförståelse och barns relation till
matematik. Vi ger i manualen förslag på hur pedagogerna kan arbeta praktiskt tillsammans
med barnen utifrån text och bild i vår barnbok.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Sara Pettersson
Lise-Lott Martinsson
Language
sv