Det måste finnas någon mening med att lyssna på andra!
Abstract
Syfte/undersökningens problem.
Det måste finnas någon mening med att lyssna på andra!
Studiens syfte är att undersöka om och hur samspelet mellan läsarna i parläsningen har
betydelse, likaså pedagogens tankar om detta samspel samt valet av böcker till eleverna. Vi
undersöker hur eleven själv ser på samspelet vid parläsning och pedagogens tankar kring
sammansättningen av läsparen. Vi tittade även på om elever och pedagoger såg någon vinst
med parläsningen.
Metod
Vi har valt en kvalitativ undersökningsmetod som innefattar intervjufrågor. Kvalitativa
intervjuer ger ett bra och ett informativt material att utgå ifrån. Frågorna är direkta och ger
alltid möjlighet till ett uttömmande svar. Vi valde att ställa frågor till pedagoger och elever.
Resultat
Vad är det för mening med att lyssna på andra?
I studien kom det fram att parläsning är en fungerande metod för elevers läsutveckling, men
att det finns några viktiga förutsättningar för att parläsningen skall ge eleverna optimal
läsutveckling. Med utgångspunkt från svaren hos pedagogerna och eleverna, har fått vi fram
att dessa förutsättningar är att eleverna ska känna lust att läsa, samspelet mellan eleverna
måste fungera bra i pargruppen, litteraturen ska vara relevant för elevens nivå och intressera
eleverna, eleverna ska känna att det finns en mening och nytta med att läsa och viktigt är att
eleverna ska kunna lyssna när någon annan läser.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Mariette Karlsson
Anna Rydfjäll
Keywords
Lyssna
lust och mening.
Language
sv