We are africans and we have many, many problems
Abstract
Syfte
Syftet med uppsatsen är att beskriva skolsystemet i Moçambique.
Följande frågeställningar har formulerats:
· Hur ser Moçambiques skolsystem ut?
· Hur är lärarutbildningen uppbyggd?
· Vilka är de största problemen med skolan?
· Vart är utvecklingen i skolan på väg?
Metod
Uppsatsen bygger på en explorativ studie. Tidigare forskning på det valda området är begränsad och insamlande
av material har främst skett genom intervjuer. Intervjuerna med olika informanter, väl insatta i
frågeställningarna, har genomförts under fältstudier i Moçambique. I Sverige har sammanställande av material
samt litteraturundersökning gjorts.
Resultat
Resultatet visar på en ganska dyster bild av skolsystemet i Moçambique. Problemen är många; det råder stor
brist på utbildade lärare, korruptionen är utbredd, det saknas skolor och många barn går inte i skolan av olika
anledningar. Vägen är lång innan målet att alla barn ska gå i skolan kan uppfyllas. Trots den mörka bild som
målas upp är inte allt negativt. Borttagandet av skolavgiften har lett till att fler barn fått möjlighet till skolgång,
det utbildas fler lärare och regeringen har också tagit skolfrågor på större allvar än tidigare.
Betydelse för läraryrket
Som lärare i ett allt mer mångkulturellt samhälle är det av stor vikt att ha förståelse för andra kulturer än vår
egen. Den svenska skolan sägs ofta höra till de bästa i världen men skolan i andra länder ser inte alltid ut som i
Sverige. Min förhoppning är att studien, genom att ge en inblick i en annan skolkultur, kan ge ett bredare
perspektiv på vår egen tillvaro.
1
Degree
Student essay