Lekens betydelse för barns lärande och utveckling
Abstract
Vårt huvudsyfte med arbetet är att ta reda på vad den fria leken har för betydelse
Syfte:
för barns lärande och utveckling. Vi vill också undersöka om det är någon
skillnad i pedagogers syn på den fria leken och hur de tar tillvara på den i
förskola respektive skola. Vi är också nyfikna på om leken förändras ju äldre
barnen blir.
Vad innebär fri lek?
Frågeställning:
Vad lär sig barn i den fria leken?
Förändras den fria leken ju äldre barnen blir?
Har pedagogerna i förskola respektive skola olika syn på fri lek?
I vår studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, med fyra barn
Metod:
och två pedagoger på förskola respektive skola. För att få med allt bokstavligt
under intervjuerna använde vi oss av en ljudbandspelare. Datan är bearbetad i
flera steg i vilka figur och bakgrund till slut bildade ett tillförlitligt mönster.
Vad vi kan se är, att pedagogerna i vår studie är eniga om att lek har betydelse
Resultat:
för barns lärande och utveckling. Med det menar vi att pedagogerna ser att leken
är ett viktigt verktyg för barns lärande. Det är i leken som barnen tränar både sin
sociala, kognitiva, emotionella och kommunikativa förmåga. Vi ser även att
leken ges olika mycket utrymme i de olika verksamheterna, men att alla
pedagoger skulle vilja ta vara på den mer. När det gäller barnen kan vi generellt
se, att de yngre har en mer konkret förståelse för vad lek är, medan de äldre har
en mer kognitiv förståelse. De börjar tänka på en mer abstrakt nivå, där de
lättare uppfattar en helhet. Barnen kan alltså koppla leken till sitt lärande.
I leken tränar barn sin sociala, kognitiva, kreativa och kommunikativa förmåga.
Betydelse för läraryrket:
Det är därför viktigt för pedagoger i förskolan och skolan att ha ett
förhållningssätt samt avsätter tid, som gör att man tar vara på barns fria lek i
verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Sofia Johansson
Sandra Lindgren
Language
sv