Föräldrasamverkan och föräldrainflytande En enkätundersökning gjord i särskolan och grundskolan
Abstract
___________________________________________________________________
Syfte: Syftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur kontakten mellan lärare och föräldrar ser ut i
grundskolan och särskolan. Anledningen till att vi intresserade oss för det här ämnet var för att vi har båda gjort
VFU i både grund- och särskola. Under våra VFU-perioder i särskolan och grundskolan har vi sett att det är
skillnad på hur föräldrakontakten ser ut. Vi har upplevt det som att kontakten med föräldrarna är bättre och sker
oftare i särskolan än i grundskolan. Det var den hypotesen som vi utgick ifrån när vi började detta arbetet.
Huvudfråga: Utifrån hypotesen utformade vi följande huvudfråga: Hur ser föräldrakontakten ut i särskolan och
grundskolan?
Metod: För att få svar på huvudfrågan gjorde vi en enkätundersökning. Undersökningen riktade sig mot lärare
och föräldrar till elever i särskolan och grundskolan. Anledningen till att vi valde att rikta undersökningen mot
både lärare och föräldrar var för att få en så komplett bild som möjligt av samverkan.
Resultat: Resultatet av vår undersökning visar att vår hypotes delvis stämmer. Både lärarna och föräldrarna i
särskolan var mer positiva till föräldrainflytande än de var i grundskolan. Föräldrarna i särskolan uppger att de
träffar sitt barns lärare oftare än vad föräldrarna i grundskolan gör. Majoriteten av alla i undersökningen var
nöjda med hur kontakten mellan föräldrar och lärare fungerar. När det gäller vad som tas upp i kontakten mellan
lärare och föräldrar såg vi ingen större skillnad mellan särskolan och grundskolan.
Betydelsen för läraryrket: Vi ser den här undersökningen som en utvärdering för lärare och föräldrar. Det är
viktigt för lärare att veta hur föräldrarna upplever att de får påverka i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Mikael Lindquist
Daniel Claesson
Keywords
Föräldrar
Föräldrasamverkan
Föräldrakontakt
För
Language
sv