Show simple item record

dc.contributor.authorAlexandra Anderssonswe
dc.contributor.authorEmma Westherswe
dc.contributor.authorswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:21:31Z
dc.date.available2008-03-12T15:21:31Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9693
dc.description.abstractSyfte Syftet med detta examensarbete är att studera pedagogernas förhållningssätt i konflikter. Som pedagoger kommer vi att stöta på konflikter och vi behöver då vara medvetna om hur vi skall agera. Vi har utvidgat arbetet med genusaspekten i studerandet av detta syfte. HuvudfrågaHur ser pedagogernas förhållningssätt ut i konflikter? Metod och materialVi har använt oss av intervjuer och observationer som vi har utfört på våra VFU platser. Vi har analyserat intervjuerna och observationerna med hjälp av olika teoretiska utgångspunkter. BakgrundUnder vår verksamhetsförlagda utbildning och studier vid universitetet har vi regelbundet stött på frågor om konflikter. Vi reflekterat över situationer som vi inte har vetat hur vi ska förhålla oss till, eftersom vi saknar kunskapen och redskapen som skulle behövas. Vi valde därför att i vårt examensarbete skriva om konflikter med en genusaspekt för att själva kunna skaffa oss mer förståelse inom dessa områden. ResultatVi har visat på pedagogernas olika förhållningssätt när de hjälper barnen hantera konflikter. Vår studie indikerar att pedagogerna har olika förhållningssätt i konflikter mot pojkar jämfört med flickor. Vi har upptäckt hur komplext arbetet med konflikthantering är och att det krävs mycket arbete för att motverka framtida mobbning.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleJa det kan ju vara allt från ett ögonkast till ett knytnävsslagswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record