Hur redovisas miljöansvar i flygbranschen - En studie av de sex största aktörerna i Europa
Abstract
Bakgrund och problem: Begreppet Corporate Social Responsibility kan delas upp i
ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter. I takt med det växande klimathotet ökar
trycket på företag att redovisa för de miljömässiga aspekterna. Då CSR-redovisningen är
frivillig finns inga gällande lagar utan istället har principer och riktlinjer ifrån olika
organisationer tagits fram. Flygbranschen har på senare tid hamnat i fokus för
miljödiskussionen dels genom ett ökat resande och dels genom EU: s förslag om att
flygtrafiken ska ingå i handeln med utsläppsrätter. Det här leder fram till
problemformuleringen i uppsatsen; Vad redovisar företag i flygbranschen gällande
miljöåtaganden och andra miljöaspekter?
Syfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga och analysera hur flygbranschen i Europa
redovisar miljöaspekter och miljöåtaganden. Vidare är syftet att se hur väl deras rapportering
stämmer överens med en framtagen checklista utifrån vad GRI har för direktiv samt
miljöprinciperna enligt Global Compact.
Avgränsningar: I den här uppsatsen kommer endast den europeiska flygbranschen att
granskas. Vidare undersöks bara den information som externa intressenter får ta del av såsom
årsredovisningar, hållbarhetsrapporter samt företagens webbsidor. Slutligen, inom området
för CSR ska undersökningen enbart fokusera på den del som rör miljöansvar.
Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ undersökning av företagens års- och
hållbarhetsredovisningar. I studien analyseras de sex största flygbolagen i Europa utifrån en
framtagen checklista som bygger till stor del på riktlinjer framtagna av GRI och FN: s organ
Global Compact. Därefter har resultatet sammanställts företagsvis i empirin vilket sedan
ställts mot de valda teorierna intressent- och legitimitetsteorin i analysen.
Resultat och slutsatser: Slutsatsen i den här uppsatsen är att det finns skillnader mellan
flygbolagen i vad de redovisar. De traditionella bolagen redovisade betydligt mer än
lågprisbolagen. Skillnaderna kan förklaras genom att de traditionella bolagen anses vända sig
mot en annan marknad samt ha andra intressenter med andra krav än lågprisbolagen. Vidare
kan skillnader uppstå genom att informationen som lämnas är frivillig. Till sist har företagen
olika behov att skapa legitimitet eftersom de strävar efter att ha likasinnade värderingar som
sina intressenter.
Förslag till fortsatt forskning: Göra om studien om några år för att se om
miljöredovisningen har ändrats alternativt utöka studiens urval och på så sätt genomföra en
mer kvantitativ undersökning av flygbranschens miljöredovisning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-01-31Author
Lundström, Charlotte
Ragnarsson, Karolin
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-2
Language
swe