• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TALA MED – INTE OM – UNGA: En strukturerad forskningsöversikt över ungas perspektiv på politiskt deltagande och engagemang

Abstract
Denna strukturerade forskningsöversikt syftar till att undersöka hur barn och ungdomar (12–18 år) med strukturellt missgynnade bakgrunder talar om politiskt deltagande och engagemang. Analysen inkluderar även deras uppfattning om möjligheter till politiskt inflytande. Underlaget bygger på en induktiv tematisk analys av elva kvalitativa artiklar publicerade mellan 2011 och 2025. Resultaten visar att politiskt deltagande, engagemang och inflytande präglas av dubbelhet. Disempowerment framträder i form av territoriell stigmatisering, strukturell diskriminering, klass, juridiska begränsningar, känslor av maktlöshet och misstro mot politik och institutioner. Samtidigt främjas empowerment genom känsla av tillhörighet, meningsskapande samt via informella mötesplatser och stöd från vuxna förebilder. Respondenterna uttrycker både vilja och kunskap att påverka – men intersektionella hinder bidrar till systematisk exkludering. Insatser bör riktas mot att motverka strukturella hinder och skapa arenor som stärker ungas agens, delaktighet och politiska inflytande.
Degree
Student Essay
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/89766
Collections
  • Magisteruppsatser (IPKL)
View/Open
PDA522_V25_Thobias Bernardo Hörlin.pdf (758.0Kb)
Date
2025-09-30
Author
Bernardo Hörlin, Thobias
Keywords
Politiskt engagemang, politiskt deltagande, strukturellt missgynnade områden, ungdomar, barn, empowerment
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV