Search
Now showing items 1-6 of 6
Vilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv.
(2012)
Syfte:
Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas
kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan.
Teori:
Pedagogik som behandlar underlättning av ...
Vad kan vi lära i mötet med andra lärare? En studie om läs- och skrivlärande genomförd i två skolor i Kapstaden.
(2013)
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i två skolor i Kapstaden arbetar med
elevers tidiga läs- och skrivlärande för att ta reda på hur vi kan lära av andra lärare. Vi vill
undersöka vilka ...
MOBBNINGSSIGNALER – En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv Examinator: Hans Rystedt
(2010)
Denna uppsats är en kvalitativ studie med ett syfte som handlar om att synliggöra mobbningssignaler under
skoltid. Uppsatsen har ett elevperspektiv och vill fördjupa lärarens kunskaper i att identifiera begynnande
mobbning. ...
Institutionaliserade lärare och elever som objekt: En kritisk diskursanalys av representationer av lärare och elever i läroplanstexter.
(2011)
Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra de representationer av lärare och
elever som finns i läroplanerna Lpo94 och Lgr11. Jag har använt mig av kritisk
diskursanalytisk teori och metod och en textanalys baserad ...
Genusperspektiv i skolan- en studie om några lärares och elevers uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete.
(2012)
Syftet med denna uppsats har varit att få en förståelse för hur några elever och lärare uppfattar genuskodade beteendemönster och ifall de eventuellt tror att de behöver förändras och i såfall på vilket sätt. Jag ville ...
”Det är ingen tjejtröja, det är en kattröja” – Förutsättningar för normkritisk pedagogik.
(2015)
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att ge författarna och läsarna en ökad kunskap om vilka förutsättningar som ligger till
grund för att kunna bedriva normkritisk pedagogik, samt att undersöka huruvida en jämställdh ...