Search
Now showing items 1-5 of 5
Vi är ju ändå olika - En studie av förskolepedagogers syn på möjligheten att omsätta läroplanens jämställdhetsmål i den vardagliga verksamheten
(2014)
Sammanfattning
Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och undersöka hur pedagoger i förskolan upplever och förhåller sig till
läroplansmålen gällande genus och jämlikhet. Studiens mål är att ta reda hur dagens ...
Dansa eller spela fotboll
(2011)
Syftet med min studie är att beskriva och få en förståelse för hur pedagogerna i låg- och
mellanstadiet väljer idrottsundervisning ur ett genusperspektiv. Jag har använt mina
färdigformulerade intervjufrågor för att få en ...
Könsskillnader i matematikprestationer under provtillfällen – en informantstudie på en högstadieskola
(2015)
Problemlösning är en av de fem förmågor som skall utvecklas av elever i ämnet matematik, vilket ställer krav
både på elevers kunskaper i ämnet och på deras läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka en
eventuell ...
Att lära ut genus på högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)
Abstract
Titel: Att lära ut genus i högstadiet med hjälp av sagor - En kvalitativ undersökning av utvalda Disneysagor med ett genusperspektiv
Författare: Daniel Berntsson & Daniel Yttergren
Termin och år: vårterminen ...
Man / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13
(2014)
Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill lägga
fokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärare
ska kunna jobba konstruktivt mot ...