Search
Now showing items 1-6 of 6
”Jag tror det handlar om makt” - En kvalitativ studie hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för yngre åldrar
(2011)
Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att skapa ett enkelt och konkret arbetsmaterial inom ämnet
genus för år 1 – 3. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar är hur genusteori kan konkretiseras i ett
arbetsmaterial ...
Dansa eller spela fotboll
(2011)
Syftet med min studie är att beskriva och få en förståelse för hur pedagogerna i låg- och
mellanstadiet väljer idrottsundervisning ur ett genusperspektiv. Jag har använt mina
färdigformulerade intervjufrågor för att få en ...
”Man vill sticka ut men på rätt sätt” – en undersökning om pojkars motivation till att sjunga.
(2011)
Syftet med den här uppsatsen är att försöka förstå vilka mekanismer som ligger bakom att så få pojkar väljer
sång som huvudinstrument på estetiskt gymnasium. Detta vill jag göra genom att undersöka vad som driver
pojkars ...
En riktig prinsessa behöver sin prins.
(2011)
Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser
ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat ...
”Det ligger ju i tiden att man ska lära sig det”- En kvalitativ undersökning av pedagogers arbete med läslust, ur ett genusperspektiv
(2011)
Bakgrund
Den internationella undersökningen PIRLS (2007) ) visar att elever i årskurs fyra läser allt sämre, samt har en försämrad attityd gentemot läsning. I de svenska resultaten i studien framkom också en signifikant ...
Normerande läseböcker i grundskolan? Om heteronormativitet i läromedel.
(2011)
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur genus konstrueras och gestaltas i läromedel för grundskolans
tidigare åldrar. Påverkas läromedelstexterna av den heteronormativa ordningen och i så fall hur? ...