Search
Now showing items 1-4 of 4
Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få
möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen
möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
”Tjejen måste fråga föräldrarna först” - Om hur genus och etnicitet samspelar i identitetsskapandet hos sex tjejer i en skola i Angered.
(2009)
Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att belysa sex tjejers identitetsskapande i Angered och
synliggöra vilka faktorer som spelar in. Vi vill se hur etnicitet och genus samspelar för skapandet av identitet för
tjejer ...
Köksvägen: om genus och utbildning på Hotell- och restaurang programmet.
(2009)
Vi är tre yrkeslärare med olika bakgrund, och vi har var för sig tyckt oss se att det föreligger
ett tydligt genusmönster vid val till våra olika program. Vi har var för sig varit intresserade av
dessa frågor. Detta arbete ...
Från huslig till modig – om genusgörande processer i bilderböcker från 1980- till 2000-tal
(2009)
Bakgrund: Detta examensarbete är frukten av ett gemensamt intresse för genusfrågor, både i arbetet med barn
men även i samhället i stort. Vi ser på genus som något som finns överallt, något ständigt närvarande, men också
som ...