Search
Now showing items 1-4 of 4
”Livet är ingen tipspromenad!”
(2010)
Syfte: Syftet med vår uppsats är att utröna huruvida det är förenligt med det målstyrda betygssystemet att
använda poäng och betygsättning på prov och undersöka hur vanligt förekommande det är bland lärare.
Huvudfråga: ...
EN HETEROGEN LIKVÄRDIGHET? – Om historielärares kunskapssyn(er)
(2010)
Sammanfattning:
Denna uppsats syfte är att undersöka historielärares varierade kunskapssyn med fokus på hur de ser på
förhållandet mellan stoff-/faktakunskaper och förmågor för att kunna se om och hur denna variation ...
Förutsättningar för likvärdig bedömning av muntlig argumentation kring naturvetenskapligt innehåll.
(2010)
Under de senaste decennierna har samtal, diskussion och argumentation lyfts fram som viktiga komponenter vid
undervisning i naturvetenskap. Syftet med denna studie var att observera bedömning av muntlig övning i
argumentation ...
Jakten på den försvunna likvärdigheten. Om hur och vad lärare bedömer, när de betygssätter en elevtext i ämnet svenska år 9.
(2010)
Sammanfattning:
Syfte
Vårt huvudsyfte var kontrollera samstämmigheten mellan nio lärares bedömningar av en elevtext i svenska år 9 samt
att jämföra deras resonemang bakom bedömningen. Skolverkets undersökningar indikerar ...