Search
Now showing items 1-5 of 5
Förskolans flera funktioner - En studie av föräldrars uppfattningar om förskolans roll för barnet, föräldrarna och samhället
(2009)
Syftet är att undersöka hur föräldrar, främst kvinnor, kan kommunicera den betydelse och roll som förskolan kan ha.
Genom samtalsintervjuer tar vi reda på hur föräldrar talar om förskolan utifrån barnets, föräldrarnas ...
Taluppfattning - en rutin i det dagliga arbetet? En enkät och observationsundersökning om hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning och vad de har för syn på sitt arbete
(2009)
Syfte
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning i det
dagliga arbetet och vad de har för syn på sitt arbete.
Några frågeställningar som vi vill belysa är:
•Hur ...
Trygghet, oro, separation, lek, glädje och samspel. En undersökning om inskolning utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv på tre förskolor i en kommun utanför Göteborg.
(2009)
Syfte
Syftet är att göra en undersökning om arbetssätt och förhållningssätt gällande inskolning av barn i åldrarna ett till
fem år på utvalda förskolor utifrån ett pedagog- och ett föräldraperspektiv.
• Vad är målet med ...
Konkretisering av matematik
(2009)
Sammanfattning
Syftet med det arbete är att se om pedagoger/lärare använder sig av ett konkretiserat arbetssätt när de arbetar
med matematik i förskolan och i förskoleklass. Med ett konkretiserat arbetssätt menar vi att ...
”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.
(2009)
Syfte:
Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sig
från förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken.
Huv ...