Search
Now showing items 1-10 of 35
Från könsroller till queer - En studie om hur genus och familjekonstellationer har förändrats i barnböcker mellan 1985-1995 och 2004-2013.
(2013)
Syfte:
barnböcker från perioden 1985-1995 och jämföra dem med hur det ser ut i perioden 004-013.
Huvudfråga:
Hur har genus, könsroller och familjekonstellationer i barnböcker förändrats mellan perioderna 1985-
1995 och ...
Interaktion i ord och handling – En studie i förskolan om kommunikation och samspel ur ett genusperspektiv
(2012)
1. Inledning
Lärare ska i förskolan arbeta mot traditionella könsroller. I denna studie kartläggs, beskrivs och analyseras
lärares föreställningar och handlingar i förhållningssätt till barn ur ett genusperspektiv. ...
"Sen vet man att man vill behandla alla lika" - en undersökning av hur pedagoger bemöter pojkar och flickor i förskolan.
(2007)
Sammanfattning: Vårt syfte med arbetet var att göra en jämförelse mellan pedagogernas egna
reflektioner över hur de bemöter pojkar och flickor och hur de sedan agerar gentemot pojkarna och
flickorna i vardagliga situationer ...
Man ser ju inte killar på stan som har klänning till exempel
(2011)
Syftet är att undersöka barns föreställningar om genus i åldrarna fem till nio år. Genom att få barns perspektiv på
ämnet tror vi att det kan synliggöra det omgivande samhällets normer och värderingar på kön. Våra
frågeställningar ...
Hur ser könsroller ut i modern barnlitteratur? En studie av sex ofta utlånade barnböcker vid Linnéstadens och Västra Frölunda bibliotek
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Institution Etnologiska institutionen
Författare Maria Jehander och Lena Odelberg
Arbetets titel Hur ser könsroller ut i modern barnlitteratur?
En studie av sex ofta utlånade barnböcker vid Linnéstadens ...
Genusrelaterat arbete- en del av skolans verksamhet? - En intervjustudie kring rektorers syn på genusfrågor
(2013)
Sammanfattning
Av våra erfarenheter att döma får genusfrågan liten plats i skolans verksamhet idag, trots att läroplanen
föreskriver ett arbete med detta. Vårt syfte med denna rapport är därför att belysa hur och i vilken ...
Flickor, pojkar eller individer? – En studie om pedagogers förhållningssätt ur ett genusperspektiv på en Reggio Emilia-profilerad förskola.
(2011)
Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till flickor och pojkar vid samling- och måltidssituationer på en Reggio Emilia-profilerad förskola. Dessutom har jag fokuserat på pedagogernas tankar om ...
Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på genus.
(2011)
Läromedel bör författas så att de överensstämmer med de normativa inslag som finns i skolverkets föreskrifter.
Vi har därför undersökt läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på hur dessa förhåller sig till
genus ...
Läroböcker i hem- och konsumentkunskap ur ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Institution Institutionen för hushållsvetenskap
Författare Anna Kardell och Yasmine Posio Nilsson
Titel Läroböcker i hem- och konsumentkunskap ur ett genusperspektiv
Syfte Vårt syfte är att ur ett genusperspektiv ...
Hur gör man uppror i rosa änglavingar? en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.
(2007)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som
anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar ...