Buy Now Pay Latar – frihet eller fälla: En korrelationsstudie om konsumtionsbeteende och skuldnivåer
Buy Now Pay Latar – benefit or burden: A correlation study on consumer behavior and debt levels
Abstract
Med en expansiv e-handel och digital konsumtion har köpbeteendet förändrats markant. I synnerhet vid introduktionen av Buy Now Pay Later (BNPL), en tjänst som erbjuder konsumenten att skjuta upp betalning vid ett köp. Studien avser att undersöka sambandet mellan användning av BNPL och skuldsättning samt konsumtionsmönster bland konsumenter i Sverige. Särskilt fokus ligger på hyperbolisk diskontering, impulsivitet och självkontroll. Studien har använt en kvantitativ enkätundersökning med 101 respondenter. BNPL-användning, skuldnivåer och konsumtionsbeteende analyseras med linjära och logistiska regressioner. Studien har besvarat följande forskningsfrågor: Finns det ett samband mellan användning av BNPL och självrapporterad konsumentskuld i Sverige? Hur är olika konsumentbeteenden, såsom impulsivitet och köpbenägenhet vid brist på omedelbara medel, kopplade till användning av BNPL och BNPL-relaterade skulder? Resultatet visade inte ett statistiskt signifikant samband mellan BNPL-användning och ökad skuldsättning. Däremot fanns det signifikanta samband mellan särskilda köpbeteenden och BNPL-användning och BNPL-skulder. Individer som utför högre grad av impulsköp löper större sannolikhet att använda BNPL mer frekvent, ångra sina köp samt råka ut för förseningsavgifter. Resultatet visar också att köpbenägenhet vid avsaknad av nuvarande medel men med förväntad framtida inkomst har ett positivt samband med högre BNPL-skulder. Resultatet upplyser behovet av vidare forskning kring olika konsumentgrupper och dess hantering av BNPL i syfte att särskilja ansvarsfull användning från riskfylld konsumtion.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2025-07-04Author
Blomgren, Ling
Gutowska Tarnanen, Isabelle
Series/Report no.
202507:041
Language
swe