Nikotinsnuset som ett ohållbart ideal? Marknadsföringens påverkan på ungas identitetsskapande ocih hälsa
Abstract
Populariteten av vitt nikotinsnus har de senaste åren ökat explosionsartat, speciellt bland ungdomar. Nikotinsnuset marknadsförs ofta som ett tobaksfritt och mer hälsosamt alternativ till tobakscigaretter, trots avsaknad av forskning om produktens långsiktiga hälsorisker. För att undersöka problematiken i den ökade populariteten, kommer marknadsföringens påverkan och sociala mediers roll i spridningen av nikotinsnus att studeras. Vidare är syftet med denna uppsats att undersöka hur vitt nikotinsnus är kopplat till ungdomars identitetsskapande, samt att etiskt granska denna typ av marknadsföring. Uppsatsen genomsyras dessutom av ett socialt hållbarhetsperspektiv, med särskild inriktning på FN:s globala mål 3, “God hälsa och välbefinnande”. Uppsatsen baseras främst på ett abduktivt arbetssätt och en kvalitativ metod, där bland annat en digital enkät har använts som datainsamlingsmetod. Enkäten besvarades av 153 respondenter mellan åldrarna 18 och 25 år.
Trots lagar och regler som förbjuder att rikta marknadsföring av nikotinsnus till personer under 25 år, framgår det från uppsatsens resultat att ungdomar genom främst sociala medier exponeras för reklam. Detta sker i hög grad, och främst genom plattformarna Instagram och Tiktok, där influencers, trender och användargenererat innehåll bidrar till spridning av produkten. Av resultaten framgår dessutom att ungdomars konsumtionsbeteenden ofta är kopplade till sociala sammanhang, och syftar på att förstärka en viss typ av identitet, snarare än nikotinsnusets fysiska effekter. Nikotinsnusets estetiska utformning, genom design av förpackning och smaksättningar, visar sig även vara en starkt bidragande faktor till ungdomars användning av produkten. Detta eftersom det förstärker nikotinsnusets roll som en symbol för ungdomskultur. Företagen hävdar att vitt nikotinsnus är mer hälsosamt och ska fungera som en produkt för rökavvänjning för vuxna. I praktiken kan detta dock inte tolkas vara etiskt försvarbart, eftersom produkten når ut även till ungdomar och har blivit en så pass populär symbol inom ungdomskulturen. Uppsatsen visar dessutom att marknadsföringens normalisering av vitt nikotinsnus riskerar att förminska hälsoriskerna med produkten, vilket kan motverka en socialt hållbar utveckling.
Degree
Student essay
Other description
The popularity of white nicotine pouches has increased dramatically in recent years, particularly among youths. These products are often marketed as tobacco-free and healthier alternatives to cigarettes, despite a lack of research on their long-term health risks. To investigate the issue behind their growing popularity, this study explores the influence of marketing and the role of social media in the dispersion of white nicotine pouches. Furthermore, the purpose of this thesis is to examine how these products are linked to identity formation among youths, as well as to critically assess the ethical implications of such marketing strategies. The thesis is framed with a perspective of social sustainability, with a particular focus on the United Nations’ Sustainable Development Goal 3: “Good health and well-being.” The study primarily applies a qualitative methodology, including a digital survey answered by 153 respondents between the ages of 18 and 25.
Despite existing laws that prohibit marketing of nicotine pouches to individuals under the age of 25, the findings in this study show that young people are widely exposed to such marketing, mainly through social media platforms, especially Instagram and TikTok. Influencers, trends, and user-generated content play a central role in spreading these products. The results also reveal that youth consumption patterns are often connected to social contexts and aim to reinforce a particular identity, rather than being driven by the physical effects of nicotine. The aesthetic appeal of the product, through packaging design and flavoring, appears to be a significant factor in its use among youths, reinforcing the pouch as a symbol of youth culture. While companies claim that white nicotine pouches are healthier and intended for adult smoking discontinuation, this marketing cannot be considered ethically defensible when the product also reaches and appeals strongly to youths. The thesis further concludes that the normalization of white nicotine pouches through marketing risks downplaying the health risks of the product, thereby undermining efforts toward a socially sustainable development.
View/ Open
Date
2025-07-03Author
Bäck, Matilda
Bälter, Elvira
Keywords
vitt nikotinsnus, ungdomar, marknadsföring, digital marknadsföring, sociala medier, identitet, social hållbarhet, etiska dilemman, Agenda 2030
Series/Report no.
Corporate Sustainability 25:3
Language
swe