Inifrån klassrummet - lärares perspektiv på vad som påverkar studiero
Abstract
Studiero anses vara en avgörande förutsättning för elevers lärande och utveckling. Denna
studie undersöker hur högstadielärare uppfattar faktorer som påverkar studieron i
klassrummet. Genom semistrukturerade intervjuer med fem högstadielärare på två olika
skolor i Sverige, en i Helsingborg och en i Göteborg, belyser studien både utmaningar och
möjligheter i arbetet med att skapa en lugn och fokuserad lärmiljö utifrån lärarnas egna
erfarenheter. Särskilt fokus ligger på hur socioekonomisk bakgrund fungerar som en möjlig
påverkningsfaktor, men även andra teman lyfts fram som ofta hittas i tidigare forskning. Till
exempel presenteras skolmiljö, lärarens ledarskap, skolsegregation, relationer samt skolors
olika förutsättningar till rätt resurser. Syftet är att bidra med ett lärarperspektiv på en fråga
som oftast diskuteras i politiska debatter och forskning, och därmed belysa hur teoretiska
resonemang om studiero speglas i skolans vardag.
Resultatet visar att lärarna till stor del var eniga om att lärarens ledarskap, relationsskapande
och tydliga rutiner har stor betydelse för studiero. Enstaka faktorer som nämndes av en lärare
var klassrumsplacering och visuella störningsmoment. Lärarna upplever också att
socioekonomiska faktorer påverkar studieron, exempelvis genom bristen på språkliga resurser
i hemmet eller elevernas känsla av uppgivenhet inför uppgifter de inte förstår. Några lärare
kopplar även socioekonomiska faktorer till skolans resursbrist, till exempel avsaknaden av ett
tvålärarsystem. Samtidigt visar resultaten att uppfattningarna varierar. En av lärarna menar att
socioekonomiska faktorer inte har någon tydlig påverkan och upplevde till exempel inga
språkliga hinder i sin undervisning.
Degree
Student essay
Collections
Date
2025-07-02Author
Nyberg, Antonia
Keywords
Studiero, socioekonomisk bakgrund, socioekonomisk status, påverkningsfaktorer, trygghet, skolklimat.
Language
swe