En jämförande långtidsuppföljning av digital och platsbaserad Föräldrakurs LAB
Abstract
Barn med utagerande beteenden löper ökad risk att utveckla psykisk ohälsa. Preventiva föräldrastödsprogram ämnar motverka en sådan utveckling. Syftet med examensarbetet var att genomföra en jämförande långtidsuppföljning av den preventiva interventionen Föräldrakurs Lågaffektivt Bemötande (LAB), i digitalt och platsbaserat format. Studien hade ett naturalistiskt upplägg med kvantitativ metodik och kvalitativa inslag. Totalt 54 deltagare, varav 27 i respektive betingelse, fick i samband med första och sista kurstillfället, samt cirka ett år efter kursavslut besvara frågeformulär. På gruppnivå visade resultatet signifikanta förbättringar från förmätning till uppföljningsmätning i båda grupperna avseende upplevd föräldrakontroll, omfattning av problemskapande beteenden hos barnet samt förälderns upplevelse av beteenden som problematiska. Effekterna var mycket stora i digitalt format och ännu större i platsbaserat format. På individnivå observerades ingen signifikant skillnad mellan grupperna rörande kliniskt signifikanta förändringar. Ingen signifikant skillnad i deltagarnas nöjdhet med kursen framkom mellan grupperna och deltagarna rapporterade ett genomsnittligt betyg motsvarande "bra". Den kvalitativa analysen visade både likheter och skillnader mellan grupperna vad gäller upplevelsen av kursen. Sammanfattningsvis indikerar resultaten att föräldrakursen kan vara verksam och uppskattad i båda formaten, med en möjlig fördel för det platsbaserade. Resultaten bör tolkas med försiktighet med hänsyn till studiens begränsningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2025-07-01Author
Nilsson, Moa
Waters, Olivia
Language
swe