• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att fråga barn om våld – hur intervjuare hanterar intervjuguiden Risk- och skyddsbedömningar för våldsutsatta barn (iRiSk)

Abstract
Våld mot barn är ett folkhälsoproblem. En del av socialtjänstens arbete är att göra barnavårdsutredningar när barn misstänks utsättas för eller bevittna våld i sin familj. Ett metodstöd för socialtjänsten i dessa utredningar är Risk- och skyddsbedömningar för våldsutsatta barn (iRiSk). Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur intervjuare hanterar iRiSk-intervjuguidens frågor om våld i intervjuer med barn mellan fem och åtta år som misstänks utsättas för eller bevittna våld i sin familj. Femton iRiSk-intervjuer analyserades med innehållsanalys. Intervjuarna avvek från intervjuguidens frågeformuleringar i 75 procent av frågorna. Två huvudteman angående på vilket sätt intervjuarna avvek kunde identifieras: hoppar över frågor (med två underteman) samt omformulerar frågor (med nio underteman). Att hoppa över frågor kan leda till att viktig information om barnets perspektiv på våldet går förlorad. En del omformuleringar verkar fungera som anpassningar som kan tänkas hjälpa barnet att berätta om sina erfarenheter av våld. Andra omformuleringar tyder på en bristande rutin i att administrera intervjuguiden. Den största andelen omformuleringar kan tänkas försvåra för barnet att förstå och svara på frågan samt försvåra för intervjuaren att tolka barnets svar.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/88528
Collections
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
View/Open
Master thesis (410.5Kb)
Date
2025-07-01
Author
Bryngelsson, Nina
Ternbom, Hanna
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV