• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolsköterskors erfarenheter av att möta barn utsatts för våld

The school nurse´s experiences of meeting children who are exposed to violence

Abstract
Bakgrund: Barnkonventionen betonar barns rätt till skydd, vård och utbildning. Våld mot barn kan vara både fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld samt försummelse och är ett globalt folkhälsoproblem som kan ge långvariga konsekvenser för barns utveckling. Skolan spelar en viktig roll i att upptäcka och motverka våld genom elevhälsans insatser, där skolsköterskor och andra professioner främjar barnets välmående. Att skapa förtroendefulla relationer är avgörande för att barn ska våga berätta om sin utsatthet. Stöd från kollegor, riktlinjer och utbildning underlättar samtalen. Anmälningsskyldighet gäller i skolan, och samverkan med socialtjänst och andra aktörer är nödvändig för att skydda utsatta barn. Syfte: Att beskriva skolsköterskors erfarenheter av att möta barn som utsatts för våld. Metod: En systematisk litteraturöversikt med kvalitativ ansats genomfördes i databaserna Cinahl, PubMed, ERIC och PsychINFO. I dessa databaser identifierades 184 artiklar. Efter kvalitetsgranskning enligt Caldwell inkluderades 13 artiklar. En tematisk analys utfördes i nio steg för att koda data. Resultat: Skolsköterskors erfarenheter vid möten med barn utsatta för våld präglas av oro, rädsla och etiska dilemman. De upplever svårigheter vid hantering av sexuellt våld och familjemisshandel, samt osäkerhet kring anmälningar till socialtjänsten. Dokumentationen av våld är också problematisk, med oro för missförstånd och stigmatisering. Samarbete med kollegor och myndigheter ses som avgörande för att ge stöd och skydda barnet. Skolsköterskor arbetar för att bygga förtroende genom lyhördhet och engagemang, och betonar vikten av utbildning och erfarenhet för att hantera svåra situationer professionellt. Slutsats: Studien visar att skolsköterskor upplever känslomässiga och praktiska utmaningar i att hantera barns utsatthet för våld.. Bristande samarbete med socialtjänsten och svårigheter med dokumentation skapar frustration. Hälsosamtalet anses centralt av skolsköterskor för att upptäcka utsatta barn. Erfarenhet och ett personcentrerat förhållningssätt underlättar arbetet, men mer utbildning och resurser behövs. Resultatet kan användas för att förbättra och utveckla rutiner som stödjer elevhälsans våldsförebyggande arbete.
Degree
Student essay
Other description
Background: The Convention on the Rights of the Child emphasizes children's rights to protection, care, and education. Child abuse, which can be physical, psychological, sexual, or neglect, is a global public health issue with long-term consequences for children's development. Schools play an important role in detecting and preventing violence through student health services, where school nurses and other professionals promote children's wellbeing. Building trusting relationships is crucial for children to feel safe sharing their experiences. Support from colleagues, guidelines, and training facilitate these conversations. Mandatory reporting applies in schools, and cooperation with social services and other agencies is necessary to protect vulnerable children. Aim: To describe school nurses' experiences when meeting children who have been exposed to violence. Method: A systematic literature review with a qualitative approach was conducted using the databases Cinahl, PubMed, ERIC, and PsychINFO. In these databases, 184 articles were identified. After quality review according to Caldwell, 13 articles were included. 184 articles were identified, of which 13 were included after quality assessment according to Caldwell. A thematic analysis was conducted in nine steps to code the data. Results: School nurses' experiences when working with children exposed to violence are marked by anxiety, fear, and ethical dilemmas. They face difficulties handling sexual violence and domestic abuse cases, along with uncertainty regarding reporting to social services. Documenting violence is also problematic, with concerns about misunderstanding or stigmatizing the child. Collaboration with colleagues and authorities is seen as essential to providing support and protecting the child. Nurses work to build trust through attentiveness and engagement, emphasizing the importance of education and experience in handling difficult situations professionally. Conclusion: The study shows that school nurses face emotional and practical challenges when addressing children's exposure to violence. Lack of collaboration with social services and challenges with documentation create frustration. The health conversation is considered central by school nurses to identifying vulnerable children. Experience and a person-centered approach facilitate this work, but more education and resources are needed. The results can be used to improve and develop routines that support the school´s violence prevention efforts.
URI
https://hdl.handle.net/2077/88353
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
Student essay (809.3Kb)
Date
2025-06-26
Author
Palmqvist, Linda
Bergstrand, Sanna
Keywords
Skolsköterska, erfarenheter, barnmisshandel
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV