Skolsköterskors erfarenheter av att möta barn utsatts för våld
The school nurse´s experiences of meeting children who are exposed to violence
Abstract
Bakgrund: Barnkonventionen betonar barns rätt till skydd, vård och utbildning. Våld mot
barn kan vara både fysiskt, psykiskt eller sexuellt våld samt försummelse och är ett globalt
folkhälsoproblem som kan ge långvariga konsekvenser för barns utveckling. Skolan spelar en
viktig roll i att upptäcka och motverka våld genom elevhälsans insatser, där skolsköterskor
och andra professioner främjar barnets välmående. Att skapa förtroendefulla relationer är
avgörande för att barn ska våga berätta om sin utsatthet. Stöd från kollegor, riktlinjer och
utbildning underlättar samtalen. Anmälningsskyldighet gäller i skolan, och samverkan med
socialtjänst och andra aktörer är nödvändig för att skydda utsatta barn.
Syfte: Att beskriva skolsköterskors erfarenheter av att möta barn som utsatts för våld.
Metod: En systematisk litteraturöversikt med kvalitativ ansats genomfördes i databaserna
Cinahl, PubMed, ERIC och PsychINFO. I dessa databaser identifierades 184 artiklar. Efter
kvalitetsgranskning enligt Caldwell inkluderades 13 artiklar. En tematisk analys utfördes i nio
steg för att koda data.
Resultat: Skolsköterskors erfarenheter vid möten med barn utsatta för våld präglas av oro,
rädsla och etiska dilemman. De upplever svårigheter vid hantering av sexuellt våld och
familjemisshandel, samt osäkerhet kring anmälningar till socialtjänsten. Dokumentationen av
våld är också problematisk, med oro för missförstånd och stigmatisering. Samarbete med
kollegor och myndigheter ses som avgörande för att ge stöd och skydda barnet.
Skolsköterskor arbetar för att bygga förtroende genom lyhördhet och engagemang, och
betonar vikten av utbildning och erfarenhet för att hantera svåra situationer professionellt.
Slutsats: Studien visar att skolsköterskor upplever känslomässiga och praktiska utmaningar i
att hantera barns utsatthet för våld.. Bristande samarbete med socialtjänsten och svårigheter
med dokumentation skapar frustration. Hälsosamtalet anses centralt av skolsköterskor för att
upptäcka utsatta barn. Erfarenhet och ett personcentrerat förhållningssätt underlättar arbetet,
men mer utbildning och resurser behövs. Resultatet kan användas för att förbättra och
utveckla rutiner som stödjer elevhälsans våldsförebyggande arbete.
Degree
Student essay
Other description
Background: The Convention on the Rights of the Child emphasizes children's rights to
protection, care, and education. Child abuse, which can be physical, psychological, sexual, or
neglect, is a global public health issue with long-term consequences for children's
development. Schools play an important role in detecting and preventing violence through
student health services, where school nurses and other professionals promote children's wellbeing.
Building trusting relationships is crucial for children to feel safe sharing their
experiences. Support from colleagues, guidelines, and training facilitate these conversations.
Mandatory reporting applies in schools, and cooperation with social services and other
agencies is necessary to protect vulnerable children.
Aim: To describe school nurses' experiences when meeting children who have been exposed
to violence.
Method: A systematic literature review with a qualitative approach was conducted using the
databases Cinahl, PubMed, ERIC, and PsychINFO. In these databases, 184 articles were
identified. After quality review according to Caldwell, 13 articles were included.
184 articles were identified, of which 13 were included after quality assessment according to
Caldwell. A thematic analysis was conducted in nine steps to code the data.
Results: School nurses' experiences when working with children exposed to violence are
marked by anxiety, fear, and ethical dilemmas. They face difficulties handling sexual violence
and domestic abuse cases, along with uncertainty regarding reporting to social services.
Documenting violence is also problematic, with concerns about misunderstanding or
stigmatizing the child. Collaboration with colleagues and authorities is seen as essential to
providing support and protecting the child. Nurses work to build trust through attentiveness
and engagement, emphasizing the importance of education and experience in handling
difficult situations professionally.
Conclusion: The study shows that school nurses face emotional and practical challenges
when addressing children's exposure to violence. Lack of collaboration with social services
and challenges with documentation create frustration. The health conversation is considered
central by school nurses to identifying vulnerable children. Experience and a person-centered
approach facilitate this work, but more education and resources are needed. The results can be
used to improve and develop routines that support the school´s violence prevention efforts.
View/ Open
Date
2025-06-26Author
Palmqvist, Linda
Bergstrand, Sanna
Keywords
Skolsköterska, erfarenheter, barnmisshandel
Language
swe