• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är kunskap i handling?

Hem- och konsumentkunskapslärares tolkningar och reflektioner kring ämnets kunskapssyn

Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka hur kunskapssynen kunskap i handling tolkas och enligt lärares reflektioner tillämpas i hem- och konsumentkunskap. Studien utgick från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där totalt tio stycken yrkesverksamma och utbildade lärare i hem- och konsumentkunskap medverkade. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades i enlighet med en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visade hur kunskapssynen kunskap i handling uppfattades som en viktig del av lärarnas undervisning, och var ett naturligt förekommande inslag, särskilt i samband med matlagning. Samtidigt förekom utmaningar där lärarna upplevde att det ämnesinnehåll som berörde privatekonomi och konsumtion var svårare att implementera i enlighet med kunskap i handling. Resultatet visade vidare hur tillämpningen av kunskap i handling återgavs variera beroende på vilken distinktion lärarna gjorde mellan teoretisk kunskap i förhållande till ett praktiskt utförande. Därtill framkom på vilket sätt kunskap i handling hade strukturella krav i form av tid, budget och sal för att kunna införlivas i undervisningen. Slutsatsen blev att lärarna strävade efter att skapa kunskap i handling genom att förena teori och praktik så långt det var möjligt, men att implementeringen av kunskapssynen påverkades av olika faktorer. Studiens resultat har ämnesdidaktisk relevans som förhoppningsvis bidrar till en yrkesrelevant diskussion, där de medverkande lärarnas varierade sätt att förstå och reflektera över tillämpningen av ämnets kunskapssyn ger upphov till vidare reflektion kring olika sätt att forma och utveckla undervisningen i hem- och konsumentkunskap.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9HK3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2025. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i Hem- och konsumentkunskap. Handledare: Jenny Rendahl. Examinator: Päivi Palojoki.
URI
https://hdl.handle.net/2077/88182
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
Student essay advanced level (992.9Kb)
Date
2025
Author
Helm, Johanna
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
kunskap i handling
kunskapssyn
undervisning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV