Att bedriva hälsoundervisning
– lärares tolkningar och didaktiska strategier inom idrott och hälsa
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare tolkar uppdraget att undervisa om hälsa samt vilka didaktiska strategier som används. För att undersöka detta har forskarna gjort semistrukturerade intervjuer med åtta legitimerade lärare inom idrott och hälsa. Med hjälp hjälp av en tematisk analys kunde forskarna jämföra den insamlade datan med tidigare forskning. Studien pekar mot en utveckling i hur lärare tolkar och förstår begreppet hälsa jämfört med hur det har sett ut i tidigare forskning. Däremot visar resultatet även att lärare fortfarande har ett patogent perspektiv när det kommer till praktisk undervisning där fokuset ligger på fysisk aktivitet samt hur det påverkar den fysiska hälsan. Flera lärare uttrycker en osäkerhet i hur andra aspekter ska inkluderas i den praktiska undervisningen och menar att möjligheterna är begränsade av ramfaktorer. Sammantaget pekar studien på att det finns behov av tydligare riktlinjer för ämnespraktiken, ett mer övergripande ansvar för hälsoundervisningen organisatoriskt, samt mer tid och ekonomiska resurser. Studien påvisar även behovet av vidare forskning som berör elevperspektiv samt hur längre lektioner påverkar möjligheten att inkludera mer av det salutogena perspektivet i den praktiska undervisningen.
Other description
Uppsats/Examenarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2025. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolan årskurs 7–9, idrott och hälsa. Handledare: Vassilis Sevdalis Examinator: Konstantin Kougioumtzis
Collections
View/ Open
Date
2025Author
Kern, Carl
Stenberg, Johan
Keywords
Health education
Physical education
Teaching practices
Teachers Perceptions
Didactical strategies
Language
swe