Skruva upp hållbarheten!
En forskningsöversikt om hållbar utveckling och återbruk i slöjdundervisningen
Abstract
Skolan har ett betydelsefullt uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. I detta uppdrag ingår det att elever får kunskaper om hur hållbar utveckling kan främjas för nuvarande och kommande generationer (Lgr22, 2022). Syftet med forskningsöversikten är att analysera hur tidigare forskning belyser, diskuterar och problematiserar begreppen hållbar utveckling och återbruk inom slöjdämnet. De frågeställningar som har undersökts handlar om hur hållbar utveckling beskrivs inom slöjdämnet samt på vilket sätt återbruk integreras i slöjdundervisning.
Forskningsöversikten har sammanställts av vetenskapliga artiklar och avhandlingar som systematiskt bearbetats och sammanställts till ett resultat. Resultatet visar att undervisning gällande hållbar utveckling är en komplex fråga som inte är helt lätt att reda ut för undervisande lärare. Hur lärare väljer att arbeta med hållbar utveckling ser olika ut. Ett vanligt tema att arbeta med är återbruk. Undervisning i återbruk kan variera beroende på perspektiv och vilket pedagogiskt syfte undervisningen har. Materialval har visat sig vara en avgörande faktor för att främja hållbarhet inom slöjdundervisning då material kan vara till exempel ekologiska eller närproducerade. Slutligen diskuteras olika aspekter av hållbar utveckling och återbruk i slöjdundervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2025Author
Andersdotter, Sofia
Troëng, Fredrika
Keywords
slöjd
hållbar utveckling
återbruk
slöjdundervisning
miljö
materialkunskap
Language
swe