Att forma rum för lärande
En forskningsöversikt av skolans fysiska lärmiljö med sociomateriellt fokus på slöjd
Abstract
Denna forskningsöversikt har syfte att undersöka den fysiska lärmiljön i slöjdsalen. Metoden som använts har varit att studera och sammanställa tidigare forskning med utgångspunkt i följande frågeställningar: “Hur har den fysiska lärmiljön i skolan påverkats av olika pedagogiska strömningar och politiska beslut?” och “Hur kan lärmiljön i slöjden förstås genom ett sociomateriellt perspektiv?“. Resultatet visar att lärmiljöns utformning skapar möjligheter till olika sorters lärande beroende på slöjdsalens utformning. Resultatet visar också att den fysiska lärmiljön spelar stor roll i elevers lärande. Det visar sig att slöjdsalar ser olika ut från skola till skola och att det inte finns några tydliga riktlinjer om hur en slöjdsal bör utformas. Vi ser brister i forskning om lärmiljön och slöjdsalens utformning då det oftast handlar om trä-och metallslöjdssalar som undersökts, vilket leder till att textilslöjdsalen inte behandlas i samma utsträckning som trä- och metallslöjdssalen i denna forskningsöversikt.
Diskussionen lyfter vem det är som har ansvar över den fysiska lärmiljön och vad detta kan innebära i praktiken.
Degree
Student essay
Collections
Date
2025Author
Hadipour, Navid
Sjöstrand, Ester
Keywords
lärmiljö
slöjd
arbetsmiljö
sociomateriellt perspektiv
fysisk miljö
Language
swe