SJUKSKÖTERSKANS UPPLEVELSE VID VÅRD AV PATIENTER MED MISSTÄNKT SEPSIS En allmän litteraturöversikt
Abstract
Bakgrund: Sepsis är ett potentiellt livshotande tillstånd som kräver snabb identifiering och
behandling. Sjuksköterskan spelar en central roll i det initiala omhändertagandet, men
tidigare forskning har i huvudsak fokuserat på medicinska aspekter snarare än
sjuksköterskors egna upplevelser. Syfte: Syftet var att undersöka sjuksköterskors upplevelser
av att vårda patienter med misstänkt sepsis. Metod: En allmän litteraturöversikt med
kvalitativ ansats genomfördes. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, Scopus och
CINAHL, och åtta artiklar inkluderades efter kvalitetsgranskning enligt SBU:s mall för
kvalitativa studier. Analysen genomfördes enligt Fribergs modell. Resultat: Resultatet
presenterades i fem huvudkategorier: Erfarenhet; intuition och klinisk bedömning;
interprofessionell dynamik och kommunikation; kunskapsluckor och utbildningens betydelse;
organisatoriska förutsättningar för sjuksköterskan och hjälpmedel i vården av sepsis.
Erfarenhet och intuition beskrevs som viktigt för att identifiera sepsis tidigt. Samverkan med
läkare och kollegor underlättade arbetet, medan bristande kommunikation skapade osäkerhet.
Otillräcklig utbildning och oklara riktlinjer påverkade tryggheten i kliniskt beslutsfattande,
särskilt hos mindre erfarna. Arbetsbelastning och brist på resurser försvårade
förutsättningarna för god vård. Bedömningsverktyg upplevdes som användbara men deras
effektivitet begränsades av bristande kunskap och tillämpning. Slutsats: Sjuksköterskors
upplevelser av att vårda patienter med misstänkt sepsis påverkades av flera sammanvävda
faktorer såsom klinisk erfarenhet, samarbete, utbildning och arbetsmiljö. För att stärka
sjuksköterskans förmåga att ge säker vård vid sepsis krävs kontinuerlig kompetensutveckling,
tydliga riktlinjer och organisatoriska förutsättningar som möjliggör ett strukturerat och tryggt
arbetssätt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2025-06-18Author
Bensching, Helena
Hansen, Johanna
Lodman, Sara-Benedicte E.
Keywords
erfarenhet, interprofessionell kommunikation, omvårdnad, sepsis, sjuksköterska, utbildning
Language
swe