• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Faktorer som påverkar elevers deltagande i idrott och hälsa

En forskningsöversikt

Abstract
Fysisk aktivitet bland barn och unga minskar, samtidigt som deltagandet i ämnet idrott och hälsa är ett aktuellt problem. Denna forskningsöversikt undersökte vilka faktorer som påverkar elevers deltagande i ämnet idrott och hälsa. Fokus låg på hur deltagandet påverkas av kön, ålder, tidigare erfarenheter av fysisk aktivitet, samt lärarens roll och undervisningens utformning. Forskningsöversikten genomfördes med hjälp av tio vetenskapliga artiklar som analyserades tematiskt och kvalitetsgranskades. Resultatet visade att deltagandet i ämnet påverkas av både individuella och strukturella faktorer. Generellt fanns en positiv attityd till ämnet men både attityd och motivation minskade ofta med stigande ålder, främst bland flickor. Flickor upplevde oftare obehag i prestationsliknande moment än pojkar. Resultatet visade också att elever med tidigare erfarenheter av fysisk aktivitet, generellt hade positivare attityd, högre motivation och deltog oftare på lektionerna. Lärarens roll, kommunikation och undervisningsmetoder visade sig ha avgörande betydelse på hur elever upplevde ämnet och deltagandet påverkades. Varierade undervisningsmetoder med en inkluderande miljö och elevanpassning framhölls som positiva effekter. Enformiga lektionsupplägg, dominerat av bollsporter och tävlingsmoment som gynnade elever med förkunskaper riskerade att exkludera elever utan förkunskaper. Även skolmiljö och tillgång till resurser påverkade undervisningens kvalitet och elevernas motivation. Slutsatsen är att deltagandet i idrott och hälsa är komplext och påverkas av flera samverkande faktorer. Ett inkluderande undervisningsupplägg som är varierat och utgår från elevernas behov är avgörande för att främja motivation och deltagande i idrott och hälsa.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3G. Nivå: Grundnivå. Termin/år: VT/2025 Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i idrott och hälsa. Handledare: Andreas Fröberg. Examinator: Heléne Bergentoft
URI
https://hdl.handle.net/2077/88054
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (677.9Kb)
Date
2025
Author
Cindric, Richard
Nizarki, Lawek
Keywords
Idrott och hälsa
deltagande
kön
attityd
uppfattning
faktorer
motivation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV