DET LIVSLÅNGA LÄRANDET OCH FOLKBIBLIOTEKEN - en diskursanalys av knallebibliotekens biblioteksplaner, med särskilt fokus på digital literacy
Abstract
Då det digitala utanförskapet växer i dagens samhälle läggs större ansvar på folk-biblioteken att tillgodose medborgares resa i det livslånga lärandet för att vara en del av demokratiska samhället. Målet med denna uppsats är att genom diskursana-lys och analysmetoden WPR kartlägga hur folkbiblioteken i samverkansklustret Knallebiblioteken formulerar sina biblioteksplaner för att möta bibliotekslagens krav på kunskapsinhämtande och lärande. Resultatet av denna analys landar i att Knalle-bibliotekens biblioteksplaner uppvisar en vilja av att stödja Sveriges befolkning i att ta del och vara en del av det demokratiska samhället. Det framkommer även att folkbiblioteken har en målsättning och ambition att genom att stödja det livslånga lärandet i digital literacy och erbjuda digital teknik som alla inte har tillgång till. Genom dessa stödjande funktioner vill samverkansklustret Knallebiblioteken för-söka minska de digitala klyftorna. Slutsatser som dras är bland annat att folkbiblio-teken inte kan vara den enda samhällsinstans med uppdrag att minska de digitala klyftorna då de är frivilliga att använda och inte når ut till alla samhällets medbor-gare.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2025-06-18Author
Lindén, Malin
Keywords
Folkbibliotek
Livslångt lärande
Digital Literacy
Diskursanalys
Language
swe