Formativ bedömning i idrott och hälsa
En forskningsöversikt om strategier, utmaningar och möjligheter i lärares praktik
Abstract
Bedömning och betygsättning utgör en central del av lärares yrkesutövning. De mest omtalade bedömningsformerna är summativ- och formativ bedömning. Summativ bedömning syftar till att utvärdera vad eleverna har lärt sig, medan formativ bedömning fokuserar på att stödja elevernas lärande. Syftet med denna forskningsöversikt är att med hjälp av tidigare forskning belysa vilka strategier som lärare använder i sitt formativa bedömningsarbete samt vilka utmaningar och möjligheter det medför. Detta har genomförts med hjälp av Dylan Wiliams och Marnie Thompsons fem nyckelstrategier för formativ bedömning. Metoden som användes för detta arbete är en systematisk forskningsöversikt, vilket har inkluderat 11 stycken vetenskapliga artiklar. Resultaten visade att lärare tillämpar framförallt fyra strategier i sitt formativa bedömningsarbete: tydliggörande av lärandemål, återkoppling samt själv- och kamratbedömning. Dessa strategier skapar möjligheter, men det uppkommer även utmaningar. De främsta utmaningarna verkar vara kontextuella såsom tidsbrist, elevers attityder samt bristande kompetens hos lärare och elever. Resultaten visade även att de mest framträdande möjligheter som finns är att det bidrar till ett bättre lärande, ökad motivation och ett större engagemang.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3G. Nivå: Grundnivå. Ämneslärarprogrammet med
inriktning mot årskurs 7-9 i idrott och hälsa. Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Andreas Fröberg
Collections
View/ Open
Date
2025Author
Green, Alexander
Persson, Casper
Ögren, Lucas
Keywords
Idrott och hälsa
formativ bedömning
nyckelstrategier
Language
swe