• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning i idrott och hälsa

En forskningsöversikt om strategier, utmaningar och möjligheter i lärares praktik

Abstract
Bedömning och betygsättning utgör en central del av lärares yrkesutövning. De mest omtalade bedömningsformerna är summativ- och formativ bedömning. Summativ bedömning syftar till att utvärdera vad eleverna har lärt sig, medan formativ bedömning fokuserar på att stödja elevernas lärande. Syftet med denna forskningsöversikt är att med hjälp av tidigare forskning belysa vilka strategier som lärare använder i sitt formativa bedömningsarbete samt vilka utmaningar och möjligheter det medför. Detta har genomförts med hjälp av Dylan Wiliams och Marnie Thompsons fem nyckelstrategier för formativ bedömning. Metoden som användes för detta arbete är en systematisk forskningsöversikt, vilket har inkluderat 11 stycken vetenskapliga artiklar. Resultaten visade att lärare tillämpar framförallt fyra strategier i sitt formativa bedömningsarbete: tydliggörande av lärandemål, återkoppling samt själv- och kamratbedömning. Dessa strategier skapar möjligheter, men det uppkommer även utmaningar. De främsta utmaningarna verkar vara kontextuella såsom tidsbrist, elevers attityder samt bristande kompetens hos lärare och elever. Resultaten visade även att de mest framträdande möjligheter som finns är att det bidrar till ett bättre lärande, ökad motivation och ett större engagemang.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3G. Nivå: Grundnivå. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7-9 i idrott och hälsa. Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Andreas Fröberg
URI
https://hdl.handle.net/2077/88026
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (1.483Mb)
Date
2025
Author
Green, Alexander
Persson, Casper
Ögren, Lucas
Keywords
Idrott och hälsa
formativ bedömning
nyckelstrategier
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV