Autism och digitala interaktioner: Social närvaro i VRChat
Abstract
Denna uppsats undersöker hur personer med autism använder den sociala VR-plattformen VRChat för att skapa social närvaro och identitet. Uppsatsen utgår ifrån tre etablerade forskningsfrågor: hur avatarer väljs och anpassas, hur teknikens utformning påverkar kroppslighet och närvaro, samt hur interaktion möjliggörs eller hindras. Sex öppna intervjuer har genomförts virtuellt med användare av VRChat. Materialet har analyserats med tematisk analys enligt Braun och Clarke (2006). Den teoretiska ramen består av Donna Haraways (1991/2016) cyborgbegrepp, Karen Barads (1999) teori om intra-aktion och Normans (2013) affordance-begrepp. Analysen är även informerad av neurodiversitetsteoretiska perspektiv.
Resultatet visar tre huvudsakliga fynd. För det första formas subjektivitet i VR inte genom representation av ett färdigt jag, utan snarare genom användarens relation till teknikens funktioner. Avatarval, inställningar och kommunikationssätt används som strategier för att uppnå en form av närvaro som upplevs som hanterbar och meningsfull. För det andra framkommer att social närvaro i VR inte endast uppstår genom teknisk tillgång till ett delat rum, utan det kräver också erkännande och respons från andra. När detta uteblir kan användare uppleva exkludering, trots den faktiska närvaron. För det tredje visar analysen att plattformens tekniska utformning, det vill säga dess affordances, påverkar vilka former av deltagande som blir möjliga. När alternativa uttryckssätt faller utanför ramen av vad tekniken stödjer eller vad andra användare uppfattar som legitimt så uppstår sociala begränsningar.
Uppsatsen argumenterar för att evidens om social delaktighet online kan hämtas från användares erfarenheter och handlingar, och inte enbart från standardiserade utvärderingsmått. Uppsatsen visar hur teknik, kropp och identitet samverkar i praktiken och pekar mot behovet av att inkludera neuropsykiatriska funktionsvarianter och deras perspektiv i forskning och design av digitala miljöer. Uppsatsen bidrar därmed till forskningsfält som rör digital interaktion, funktionsvariation och teknologisk design.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2025-06-17Author
Valdesdotter Cedergren, Natalie
Keywords
autism, VRChat, subjektivitet, affordance, social närvaro
Publication type
H2
Language
swe