”Eleven använder med säkerhet ett naturvetenskapligt språk”. En intervjustudie om naturvetenskapligt språk i biologiundervisningen
Abstract
Managing the scientific language that is found within biology education presents a challenge
for both students and teachers. Scientific language is a fundamental aspect of science and
essential for the development of scientific knowledge. Research has unanimously emphasized
the importance of teaching this language, yet a gap remains between the demands placed on
education and the instruction provided through teacher education.
The aim of this study is to explore how teachers of biology and science perceive and teach
scientific language. Interviews with six practicing upper secondary school teachers were
conducted to answer the questions of this study. The results show that teachers consider
scientific language to be central to scientific education and that they persistently incorporate
language instruction into their teaching. The teachers use activities that aim to strengthen
students’ reading, writing, and oral communication. The instructional strategies described align
with educational instruction previously proven effective by research and literature.
In summary, the study demonstrates that the teachers possess knowledge in managing scientific
language and supporting students' development in language, but the instruction is challenging
and there is a need for more explicit teaching. There is still a need for research and teacher
student instruction to increase the possibility to teach scientific language.
Degree
Student essay
Other description
Att hantera naturvetenskapligt språk i biologiundervisningen är en utmaning för både elev och
lärare. Det naturvetenskapliga språket utgör en grundläggande del i naturvetenskap och är
avgörande för att utveckla naturvetenskaplig kunskap. Forskning är samstämmig kring vikten
av att undervisa för detta språk, trots detta finns en diskrepans mellan vad som efterfrågas i
lärarutbildningen och vad som erbjuds i lärarutbildningen.
Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i biologi och naturkunskap uppfattar och
undervisar om naturvetenskapligt språk. Intervjuer genomfördes med sex yrkesverksamma
gymnasielärare för att besvara studiens frågeställningar. Resultatet visar att lärarna betraktar
det naturvetenskapliga språket som centralt i naturvetenskaplig undervisning samt att de
löpande bedriver undervisning för naturvetenskapligt språk. Lärarna använder uppgifter som
syftar till att stärka elevernas läsande, skrivande och muntliga språk. De undervisningsstrategier
som används har stöd i tidigare litteratur och forskning.
Sammantaget visar denna studie att de intervjuade lärarna har kunskaper i att hantera
naturvetenskapligt språk och stödja elevernas språkliga utveckling, men att undervisningen är
utmanande och att ett mer explicit angreppssätt behövs. Det finns ytterligare ett behov av
forskning och instruktion på lärarutbildningen för att förbättra lärarnas möjligheter att undervisa
om naturvetenskapligt språk.
Collections
View/ Open
Author
Borgstedt, Ida
Keywords
Naturvetenskapligt språk, biologiundervisning, undervisningsstrategier, erfarenheter, utmaningar
Language
swe