• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att växa upp med adhd: En analys av barns livskvalitet

Growing up with adhd: An analysis of children's quality of life

Abstract
Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (adhd) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan leda till utmaningar i vardagen för den unga individen, vilket kan påverka personens livskvalitet och hälsa. Det kan handla om utmaningar med exekutiva funktioner, sociala och psykiska problem samt inlärningssvårigheter, vilket kan påverka olika livsaspekter. Hälso- och sjukvårdspersonal behöver fördjupad kunskap kring adhd för att bättre kunna ge individanpassad vård till denna målgrupp. Syfte: Att beskriva vilka faktorer som påverkar livskvaliteten hos barn med adhd och hur dessa faktorer inverkar på deras vardag. Metod: En systematisk litteraturöversikt baserad på 15 vetenskapliga artiklar med kvantitativ design, erhållna från databaserna PubMed och CINAHL. Litteraturstudien har genomförts utifrån Polit och Becks (2020) metod i nio steg. Studien är baserad på en induktiv ansats, där huvud- och delkategorier skapades utifrån det erhållna källmaterialet. Resultat: Analysen av artiklarna resulterade i fyra huvudkategorier och åtta delkategorier. Den första huvudkategorin, Symtom och Diagnostik, inkluderar symtomens svårighetsgrad och diagnosens påverkan. Den andra huvudkategorin, Sociala Faktorer, omfattar problem med relationer till andra samt utsatthet och mobbning. Den tredje huvudkategorin, Psykiatriska och Psykologiska Faktorer, består av upplevelser av ångest och depression samt låg självkänsla. Den fjärde och sista huvudkategorin, Fysiska Faktorer, innefattar fysisk aktivitet, sömn och motoriska problem samt ålderns påverkan. Slutsats: Adhd är associerat med stora utmaningar för barn och unga, vilket resulterar i en lägre livskvalitet. Den funktionsnedsättning som adhd medför för den unga individen är beroende av olika faktorer. Följaktligen bör behandlingen av adhd hos barn och unga vara multimodal, baserad på individens livssituation och förutsättningar
Degree
Student essay
Other description
Background: Attention deficit hyperactivity disorder (adhd) is a neuropsychiatric disorder that can lead to challenges in the daily life of young individuals, which may affect their quality of life and health. These challenges may involve executive function difficulties, social and psychological problems, as well as learning difficulties, all of which can impact various aspects of life. Healthcare professionals need in-depth knowledge about adhd to better provide individualized care for this target group Aim: To describe the factors that influence the quality of life in children with adhd and how these factors affect their daily lives. Method: A systematic literature review based on 15 scientific articles with a quantitative design, obtained from the PubMed and CINAHL databases. The literature review was conducted following Polit and Beck’s (2020) nine-step method. The study is based on an inductive approach, where main and subcategories were created based on the collected source material. Results: The analysis of the articles resulted in four main categories and eight subcategories. The first main category, Symptoms and Diagnosis, includes the severity of symptoms and the impact of diagnosis. The second main category, Social Factors, covers issues related to relationships with others, as well as vulnerability and bullying. The third main category, Psychiatric and Psychological Factors, consists of experiences of anxiety and depression as well as low self-esteem. The fourth and final main category, Physical Factors, includes physical activity, sleep, motor difficulties, and the impact of age. Conclusion: Adhd is associated with significant challenges for children and young individuals, leading to a lower quality of life. The disability that adhd entails for the young individual depends on various factors. Consequently, the treatment of adhd in children and young individuals should be multimodal, based on their life situation and individual circumstances.
URI
https://hdl.handle.net/2077/87847
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
Student essay (519.5Kb)
Date
2025-06-13
Author
Gharaghoozli, Nader
Kamboj, Sumegha
Keywords
Barn och unga, adhd, symtom, livskvalitet, sjuksköterska.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV