Confusion about evolution. En litteraturstudie om elevers missuppfattningar om biologisk evolution och undervisningsstrategier för att motarbeta dem.
Abstract
Both students and biology teachers face challenges in teaching evolution due to complex concepts and connections. Students' understanding of evolutionary theory can be hindered by individual interpretations leading to misconceptions about key evolutionary concepts. This thesis is a scientific literature review that examines what misconceptions secondary school pupils have about the theory of evolution and identifies teaching strategies that can help teachers address these misconceptions. The literature review is based on systematic searches of the ERC (Education Research Complete) and ERIC databases. The selected articles are peer-reviewed studies that have conducted research in the same area. According to the results of this study, misconceptions about teleological and Lamarckian thinking have been most frequent, with students holding the belief that evolution has a purpose or that individuals adapt through their own efforts. There have also been misconceptions about evolutionary concepts, such as natural selection, fitness, mutation and variation. Teaching strategies identified in this study have proved useful in addressing these misconceptions. For example, comparisons between scientific and everyday meanings of concepts can clarify evolutionary concepts. Addressing the common misconceptions that other students have had, as well as leading the lessons with interactive and role-playing activities, has been shown to promote students' understanding. This work can make a meaningful contribution to both current and future biology teachers by conveying student misconceptions and providing inspiration for teaching strategies that can improve the teaching of evolution.
Degree
Student essay
Other description
Både elever och biologilärarna möter utmaningar kring evolutionsundervisning på grund av komplexa begrepp och samband. Elevernas förståelse av evolutionsteori kan hindras av individuella tolkningar som leder till missuppfattningar om de centrala evolutionära koncepten. Detta examensarbete är en vetenskaplig litteraturstudie som undersöker vilka missuppfattningar högstadie- och gymnasieelever har kring evolutionen samt identifiera undervisningsstrategier som kan hjälpa läraren att bemöta dessa missuppfattningar. Litteraturstudien baseras på systematiska sökningar i databaserna ERC (Education Research Complete) och ERIC. De utvalda artiklarna är peer-reviewade studier som har forskat inom samma område. Enligt resultaten från denna studien så har missuppfattningar om teleologisk och lamarkcistiskt tänkande varit mest frekventa där elever hade föreställningen att evolution har ett syfte eller att individer anpassas genom egen ansträngning. Det har även förekommit missuppfattningar om evolutionära begrepp, såsom naturligt urval, fitness, mutation och variation. Undervisningsstrategier som identifierades i studien har visat sig vara användbara för att hantera dessa missuppfattningar. Exempelvis kan jämförelser mellan vetenskapliga och vardagliga betydelser av begrepp förtydliga evolutionens begrepp. Att adressera de vanliga missuppfattningar som andra elever har haft, samt leda undervisningen med interaktiva aktiviteter och rollspel har visat sig främja elevernas förståelse. Detta arbete kan ge meningsfullt bidrag för både verksamma och blivande biologilärare genom att kartlägga elevmissuppfatningar och ge inspiration till undervisningsstrategier som kan förbättra evolutionundervisningen.
Collections
View/ Open
Date
2025-05-01Author
Gunnarsson, Johannes
Sojic, Zeljan
Keywords
Evolution, missuppfattningar, undervisningsstrategier, högstadieelever, gymnasieelever, biologi.
Publication type
other
Language
swe