• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Masteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Masteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Enhetschefers upplevelser av organisatoriskt stöd. En intervjustudie

First-line managers experiences of organizational support. An interview study

Abstract
Bakgrund: Enhetschefer har en hierarkisk mellanposition med ställda krav från både underställda medarbetare och förvaltningsledning. Detta innebär att enhetschefer befinner sig i situationer där de har behov av stöd från organisatoriska stödresurser. När det organisatoriska stödet är otillräckligt kan det leda till försämrade förutsättningar. Syfte: Studiens syfte var nå förståelse för enhetschefers upplevelser av organisatoriskt stöd. Metod: Studien har kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med enhetschefer som arbetade inom hälso- och sjukvård och äldreomsorgens områden. Datamaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Analysen påvisade att flertalet av enhetscheferna upplevde brister i det organisatoriska stödet och att det påverkade deras arbetsrelaterade förutsättningar. Slutsats: Flertalet av enhetscheferna upplevde det organisatoriska stödet som bristfälligt och att de inte hade rätt förutsättningar att utföra chefsuppdraget.
Degree
Student essay
Other description
Abstract Background: First-line managers in Healthcare have a hierarchical middle position with demands from both employees and management, which means that unit managers find themselves in situations where they need organizational support. When organizational support is inadequate, it can lead to poorer conditions. Aim: The purpose of the study was to gain an understanding of unit managers' experiences of organizational support. Method: The study has a qualitative approach. Semi-structured interviews were conducted with unit managers, all of whom worked in health care and elderly care. The data was analyzed with qualitative analysis. Results: The analysis showed that most of the unit managers experienced shortcomings in the organizational support and that this affected their work-related conditions. Conclusion: Most of the participating unit managers felt that the organizational support was inadequate and that they did not have the right conditions to carry out the managerial task.
URI
https://hdl.handle.net/2077/86837
Collections
  • Masteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
VP6930_MS_V25.pdf (714.7Kb)
Date
2025-05-06
Author
Swenson, Marie
Keywords
enhetschef
organisatoriskt stöd
organisatoriska förutsättningar
hållbart ledarskap
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV