Ämnesspråk i bildämnet
– en forskningsöversikt om SKUA: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, med inriktning mot ämnet bild i gymnasieskolan
Abstract
Det övergripande syftet med denna litteraturöversikt är att belysa språkforskning inom
utbildningsvetenskap i förhållande till bildämnet. Detta görs med litteraturstudier över samtida
forskning relaterat till såväl språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som till bildämnet och
andra praktisk-estetiska ämnen. Idén till min studie fick jag tidigare i min utbildning till
bildlärare i mötet med genrepedagogik utifrån cirkelmodellen och i grundkursen i svenska som
andraspråk, där olika aspekter av ämnesundervisning för andraspråksinlärare lyfts. Jag fann att
samtidigt som de nationella styrdokumenten i samstämmighet med aktuell forskning betonar
vikten av att vara förtrogen med sitt ämnes ämnesspråk, saknas det exempel i utbildningen på
vad som utmärker ämnesspråket i bildämnet. Då bildämnet har en tradition av att vara ett ämne
med betoning på praktiskt arbete och först kring åttiotalet börjar verka och beskrivas som ett
kommunikationsämne, lever en ämneskonception kvar hos elever om att bildämnet inte ställer
språkliga krav, trots att det sedan Lgr11 har funnits flera språkliga krav i form att utforma egna
bildspråkliga budskap, till att tolka, analysera och samtala om bilder – vilket betyder att
ämnesspråket simultant uttryckas verbalt och visuellt. Detta väckte min nyfikenhet att söka efter
vad som kännetecknar ämnesspråk i praktisk-estetiska ämnen och hur språk- och
kunskapsutvecklande arbetssätt kan tillämpas inom ramen för bildämnet. Resultatet av denna
litteraturöversikt visar att arbetet med att urskilja vad som är ämnesspråk i bildämnet är nyligen
påbörjat och att kunskapsluckor står redo att fyllas. Flera källor tar upp fördelar med
språkinriktad undervisning men betonar vikten av ämneslitteracitet hos lärare för att kunna
genomföra undervisning med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Degree
Student essay
Other description
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Collections
View/ Open
Date
2023-11Author
Westh, Caisa
Keywords
Ämnesspråk
Bildämnet
SKUA
Bild
Language
swe