Vem sätter munkavel på förskollärares yrkesprofession?
En kvalitativ studie om förskollärarens yrkesstatus, baserat på uppfattningar av rektorer, förskollärare och vårdnadshavare
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka uppfattningar om förskollärarens yrkesstatus hos rektorer, förskollärare och vårdnadshavare, där en central fråga är hur statusen kan förändras mot en mer positiv riktning. Med hjälp av teorin fenomenografi tolkar vi hur uppfattningarna kan bidra till att förklara fenomenet yrkesstatus gällande förskollärare samt de bakomliggande faktorerna till vad som formar uppfattningarna. Vidare undersöks hur de tre aktörerna uppfattar hur förskollärares yrkesstatus framställs i massmedia. Studien använder en kvalitativ metod med intervjuer som datainsamlingsmetod för att få en djupare förståelse av de olika aktörernas uppfattningar. Resultaten visar att samtliga aktörer anser att förskolläraryrket fortfarande har en låg yrkesstatus och att en samverkan av flera faktorer är nödvändig för att förändra detta. Tydligare kommunikation om förskolans uppdrag, både för vårdnadshavare och i samhället, är nödvändig. Att förskollärare själva måste ta en aktiv roll i att lyfta fram sitt arbete med stolthet och professionalism samt tänka på hur de kommunicerar sin yrkesroll mot samhället är viktiga åtgärder. Vidare framhålls vikten av att synliggöra de olika yrkesrollerna inom förskolan för vårdnadshavare och förbättra samhällets barnsyn genom att betona barnens kompetens. Även massmedia spelar en avgörande roll i att forma bilden av yrket, där negativ framställning av förskolan bidrar till att förminska dess betydelse som utbildningsprofession. För att förbättra statusen behövs en förändrad mediebild som lyfter fram de pedagogiska och undervisande aspekterna, yrkets värde samt politiska åtgärder för att förbättra arbetsvillkoren och därmed förskolläraryrkets status.
Date
2025Author
Svensson, Malin
Hunt-Nyström, Sara
Keywords
Förskolan, förskollärare, förskolläraryrke, förskollärarens yrkesstatus, rektor, vårdnadshavare, profession, kommunikation, undervisning, barnsyn, massmedia
Language
swe