Speciallärares upplevelser och hantering av utmanande beteenden i anpassad grundskola en kvalitativ intervjustudie
Abstract
Den här studien berör speciallärares upplevelser och hantering av situationer där ett utmanande beteende hos en elev resulterat i akut hotfulla situationer där speciallärare blivit skadade eller varit rädda för att skadas fysiskt. Tidigare forskning visar att utmanande beteende är relativt vanligt hos barn med intellektuell funktionsnedsättning. Utmanande beteenden kan ta olika for-mer där ett av de vanligaste är aggression, så som att slå eller sparka mot omgivningen. Bete-endena kan ha skiftande funktioner för individen så som självstimulering eller att få uppmärk-samhet från omgivningen. Orsaken till det utmanande beteendet är ofta kommunikationssvå-righeter och för elever som befinner sig på tidig utvecklingsnivå kan ett utmanande beteende bli det enda kommunikationssättet i stunden. Om inte eleven ges anpassningar av krav och rätt stöd riskerar hen att få en försämrad livskvalitet. Tidigare forskning har också uppmärksammat att lärares välbefinnande påverkas negativt då de hanterar beteenden som utmanar på ett sätt som riskerar att skada någon annan. Sådana situationer kan exempelvis bidra till höga stressni-våer och utbrändhet. Trots att skolpersonal i anpassad grundskola möter många beteenden som utmanar är rösterna från dessa skolformer få. Det är dock av stor vikt att analysera situationer där beteenden utmanar för att säkerställa såväl elevers som skolpersonals välbefinnande i an-passade skolformer.
Studien har en kvalitativ ansats och det empiriska underlaget samlades in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med åtta speciallärare som är eller har varit verksamma i anpassad grundskola. Syftet med studien är att undersöka hur speciallärarna hanterar situationer där be-teenden som utmanar riskerar att skada någon samt att analysera hur beteendet tolkas och han-teras i en skolkontext. Bergs (2003) förståelse för skolan som institution och organisation samt frirumsteori utgör studiens teoretiska ramverk. Intervjuerna analyserades med hjälp av tematisk analys enligt Braun och Clark (2006). Resultaten sammanfattas i två huvudteman och fem un-derteman. Det första huvudtemat rör hantera och förebygga utmanande beteenden och visar bland annat att speciallärarna använder lågaffektivt bemötande som de på egen hand eller ge-nom sin arbetsplats fortbildats i. De beskriver också vikten av att förstå de bakomliggande or-sakerna till beteendet genom att kartlägga och analysera miljön för att se hur den bättre kan anpassas efter elevens behov. För detta arbete lyftes gemensamma samtal och kollegialt lärande fram som viktiga faktorer, vilket sammanfattas i det andra huvudtemat professionell stöttning. Stödet från skolledning och elevhälsoteam verkar inte finnas i den omfattning som speciallä-rarna önskar, vilket kunde skapa en känsla av övergivenhet och frustration. Detta signalerar behovet av att fler professionella engagerar sig kring elever som utmanar för att samverka i att utveckla miljön i skolan för såväl skolpersonal som elev.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2025-03-06Author
Sparr, Lovisa
Lind, Jennifer
Berntsson, Sandra
Keywords
Intellektuell funktionsnedsättning
Speciallärare
Specialpedagogik
Anpassad grundskola
Utmanande beteende
Language
swe